Afbeelding
maandag 27 januari 2020, 13:44

Paprikachips testen op open dag ’t Ravelijn

STEENBERGEN – Chips en cola proeven om te kijken of je het verschil kan bepalen tussen een duur merk of een goedkopere variant. Zomaar een onderdeel van de richting economie & ondernemen waar bezoekers van de open dag op ‘t Ravelijn afgelopen zaterdag mee konden kennismaken. De dag werd drukbezocht door basisschoolleerlingen die samen met hun ouders kwamen kijken of dit wellicht de school van hun keuze wordt. 

Al direct bij binnenkomst werden bezoekers enthousiast verwelkomd door docenten en leerlingen van ’t Ravelijn. Naast de algemene kraampjes in de aula waren er demonstraties bij de verschillende keuzerichtingen zoals techniek, zorg en economie. Ook voor het Agora-onderwijs, waar leerlingen hun eigen thema kiezen en geen toetsen maken, was veel belangstelling. 

“Meiden zijn beter in lassen”

En wie denkt dat techniek alleen door jongens wordt gekozen, heeft het mis. Bij de lascabines staan 4e-jaars Dianne en Lucia die voor het keuzevak plaat- en constructiewerk een tafel aan het maken zijn. “Tuurlijk ben je als meisje wel in de minderheid, maar de jongens doen gewoon normaal tegen je hoor. Volgens de leraar zijn meiden zelfs beter in lassen omdat ze netter werken”, vertelt Dianne.

Eigen onderneming oprichten

De 11- jarige Eva Meerman loopt rond op de afdeling economie. “Ik word bijna 12 dus volgend jaar ga ik naar de middelbare. Dit lijkt me een leuke school. Ik ben ook al bij andere scholen geweest, zoals ’t Rijks en de Steenspil. Ik weet nog niet welke ik ga kiezen dus ik kijk overal.”

Desiree Koole is een van de docenten economie & ondernemen en vertelt dat de leerlingen wordt geleerd hoe ze samen moeten werken in een bedrijf. “Net als in het echte leven zijn er mensen met wie je goed overweg kan en met sommigen klikt het minder. Toch moeten ze er samen uitkomen.” Het eindresultaat wordt gepresenteerd door een groepje dat een eigen onderneming moest oprichten. Het criterium: het moest levensvatbaar en uniek zijn. De winnaar werd ‘Coco Coffee’, een plan om vanuit een hip busje luxere koffie bij bedrijven te verkopen zodat werknemers een alternatief hebben voor saaie filterkoffie. “Eigenlijk ben ik best nieuwsgierig of het ook echt kans van slagen zou hebben”, vertellen de leerlingen van Coco Coffee.

Met een tas vol informatie en een hoofd vol indrukken gingen de jonge bezoekers weer huiswaarts. Ze hebben nog even voordat de knoop moeten worden doorgehakt.

Tekst en foto’s: Nicole van de Donk © Steenbergse Courant/KijkopSteenbergen.nl

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Uit de Steenbergse Courant