Nationale Buitenlesdag, ook De Nieuwe Veste deed mee

STEENBERGEN – Heel wat leerkrachten gingen met hun klas op 22 september naar buiten tijdens de les, op de Nationale Buitenlesdag. Als een klas tenminste één uur buitenles kreeg, konden scholen in Nederland en België al meedoen. Dit vrolijke initiatief van Jantje Beton en IVN Natuureducatie had geluk met het weer, het was heerlijk zonnig met een perfecte temperatuur. In Steenbergen hadden RK Basisschool Gummarus en De Nieuwe Veste zich officieel aangemeld.

Onderwijsdoelen scoor je buiten!

De frisse lucht, beweging en speelse manier van leren zorgen ervoor dat kinderen beter presteren! Beestjes zoeken, optellen met sprongen of een geschiedenisrace, alle vakken zijn geschikt voor een buitenles.
De Nieuwe Veste geeft al enige jaren zoveel mogelijk lessen op creatieve manieren. Zoals met name coöperatieve werkvormen en zoveel mogelijk door middel van bewegend leren. Bij mooi weer buiten, bij minder mooi weer binnen.
Deze dag paste dus perfect bij de visie van deze basisschool en het opgeven via de website www.buitenlesdag.nl was eigenlijk alleen een formaliteit. Elke groep heeft dinsdag een flink aantal lessen buiten gedaan. Zo deden groepen 4 en 5 een ren-dictee, kon iedereen lekker lezen in zonnetje, getallen springen en rekenen met dobbelstenen. Ook de breuken konden buiten worden geoefend. Iedere groep vanzelfsprekend op het eigen niveau.

Spelen als ultieme leervorm

“In onze ogen is spelend leren de ultieme leervorm. Kinderen doen niets liever dan lekker spelen en actief spel is voor hen dan ook dé manier om te leren”, aldus juf Rosanna Smit, die les geeft aan groepen 2 en 3. “Spelen stimuleert de onderlinge interactie, de ontdekkingsdrang en het prikkelt de zintuigen. En spelend leren komt natuurlijk meer tot zijn recht als er ruimte is om te bewegen. Leren doe je immers ook met vallen en opstaan! Dus waarom moeten we er dan steeds bij zitten? Kinderen houden ervan om te bewegen, dus als ze dit lekker op school mogen doen en daarbij ook nog leren, dan kunnen we daarmee het plezier in leren enorm vergroten. En als de kinderen zich vermaken, maakt dat het werk voor leerkrachten natuurlijk ook veel leuker”.

Hoe werkt bewegend leren?

Iedere dag zorgen de leerkrachten op De Nieuwe Veste voor bewegingsactiviteiten tijdens het verwerken van de vakken spelling en rekenen. Vooral bij het ‘automatiseren’ van de kennis en methodes werkt dit effectief. De kinderen krijgen bijvoorbeeld activiteiten aangeboden als een Zweeds loopspel, activiteiten met de bal: “In groepjes van twee oefenen we bijvoorbeeld de tafels: de één zegt 3 x 3 en de ander geeft het antwoord voordat zij de bal vangt”, zo vertelt juf Karlijn Borghouts van groep 4. “Alle kinderen hebben ook erg veel plezier gehad met het schaduw/verhoudingen tekenen voor het vak rekenen. De zon was daarbij van groot belang. Ook Toneellezen in de openlucht zorgde weer voor de nodige glim- en schaterlachjes”.
Juf Paulien Scherpenisse van groep 5/6 geeft een ander voorbeeld: “We kunnen bijvoorbeeld rennend het woord bij de juiste spellingscategorie plaatsen of biologie in de praktijk oefenen. Top dat buiten lesgeven nu ook landelijk wordt gepromoot, en dat de buitenlesdag-website zoveel ideeën aanreikt. Volgend jaar doen we opnieuw officieel mee… en ondertussen gebruiken we ons schoolplein dagelijks voor veel meer dan alleen spelen!”.

Door: Christel Schiphorst