Jaarmarktcomité Steenbergen wacht met spanning op persconferentie

STEENBERGEN – Aanstaande vrijdag maakt Premier Rutte tijdens de persconferentie bekend of er extra coronamaatregelen komen of dat er misschien juist wel een versoepeling mogelijk is. Een spannend moment voor de organistoren van plaatselijke events zoals de Kleine Tour en de Steenbergse jaarmarkt. Dirk-Jan van Weezel, bestuurslid van het Jaarmarktcomité Steenbergen, wacht het gelaten af.  “Toen ik vanmorgen wakker werd, was de grond bezaaid met glasscherven. Wat bleek? Mijn glazen bol was kapot gevallen,” grapt Van Weezel licht sarcastisch.

“Het heeft geen zin om vooruit te lopen op wat er gezegd gaat worden,” vervolgt het bestuurslid. ”We hebben geen andere keuze dan af te wachten. Ons streven is natuurlijk om de jaarmarkt begin september door te laten gaan. Maar, we doen het veilig of we doen het niet.”

Organisatie betaalt de prijs

Toch blijft het doorgaan van de jaarmarkt een onzekerheid, zelfs wanneer de maatregelen versoepeld worden. “Als organisatie zijn wij verantwoordelijk. Wanneer overeind blijft dat bezoekers van de jaarmarkt op 1,5 meter afstand moeten blijven en de organisatie de prijs betaalt wanneer zij dat niet doen, dan wordt het lastig. Laten we eerlijk zijn: zodra mensen bij elkaar komen, gaan ze ‘klieken’. Als organisatie kun je daar bijna niets aan doen. Wanneer we beveiligers in moeten zetten om die 1,5 meter te handhaven dan wordt het financieel al een stuk lastiger en biedt ook geen 100% garantie.”

Eerst de Kleine Tour

Naar aanleiding van de mededelingen tijdens de persconferentie, denkt Van Weezel volgende week met de gemeente Steenbergen nader overleg te voeren. “We hopen dat de gemeente in eerste instantie met de organisatie van de Kleine Tour aan tafel gaat. De tijdsdruk is voor hen veel hoger en bovendien is dat een event voor de jeugd. Daarna schuiven wij graag aan.”

Van eten

Van Weezel hoopt wel dat er volgende week echte duidelijkheid komt. “Niet zozeer voor ons als organisatie, want wij doen het alleen maar omdat we het leuk en hebben er geen financieel belang bij. Maar wel voor Dynamic Promotions (de organisator van de commerciële kant van de jaarmarkt – red.) en voor de marktkooplui. Zij moeten ervan eten. En ook voor het publiek dat echt op het evenement zit te wachten.”

(Tekst door Dasja Abresch)