Afbeelding
maandag 5 oktober 2020, 11:55

D66 en Volkspartij laten bushalte Dinteloord niet los

(Door Nicole van de Donk) STEENBERGEN/DINTELOORD – D66 en de Volkspartij sturen met steun van de hele raad wethouder Wilma Baartmans met een duidelijke opdracht terug naar de Provincie: zorg dat de busverbinding 310 naar het centrum van Dinteloord blijft rijden. Ook lijn 102 moet volgens de raad via Nieuw-Vossemeer blijven rijden. De wethouder gaat haar best doen, maar denkt dat er weinig kans is dat de beslissing wordt teruggedraaid. De bereikbaarheid en daarmee ook de leefbaarheid van de kernen wordt met deze wijziging van de dienstregeling ernstig aangetast, zo was de unanieme mening van de raad.

“Er zijn hier meerdere inschattingsfouten gemaakt. De argumenten zijn onduidelijk en inwoners zijn niet gekend in enige vorm van inspraak. Vooral ouderen worden hiermee hard getroffen. We maken ons grote zorgen over de veiligheid van de nieuwe locatie van de bushalte buiten de kern. Met het plaatsen van een aantal lantaarnpalen red je het niet”, aldus Tim Huisman (D66). Ook CDA’er Jurgen Huijbregts vond het een kwalijke zaak dat de besluitvorming hierover niet in de openbaarheid is gevoerd. “Bij dit soort zaken had de dorpsraad moeten meepraten. Het lijkt ons het beste om die halte te behouden want de tijdswinst die Arriva opvoert is marginaal.”

“Goed OV is basisbehoefte”

De busmaatschappij wil de buslijn 310 Bergen op Zoom – Rotterdam sneller en efficiënter maken en de bus zal daarom niet meer over de Steenbergseweg rijden richting halte Zuideinde in het dorp. De Steenbergseweg zal overigens volgend jaar worden vernieuwd. Hoe het ontwerp er precies uit komt te zien, moet begin 2021 duidelijk zijn, zo meldt de gemeente. Maar volgens Boy Sluiters (Volkspartij) mag dat geen rol spelen in de motivatie om de buslijn te weren uit het centrum, zo las hij uit de motie voor. Ook Gewoon Lokaal! noemt goed openbaar vervoer een basisbehoefte en dient de hele gemeente Steenbergen goed bereikbaar te blijven. ”Al moet het wel haalbaar zijn”, zo stelde Gerda van Caam.

“Inwoners Nieuw-Vossemeer eerst vijf kilometer fietsen”

Maar volgens Tim Huisman worden de kernen hard geraakt als dit doorgaat. “Tegen de reizigers uit Nieuw-Vossmeer wordt gewoon gezegd dat ze eerst vijf kilometer op de fiets naar Oud-Vossemeer moeten gaan waar ze kunnen opstappen op lijn 102. Dat lijkt me qua lichaamsbeweging wel erg overdreven. Bovendien rijden de buurtbussen die als vervanging moeten dienen niet eens vanwege de coronamaatregelen.”

“Wethouder: bussen worden uit kernen geweerd”

Wethouder Wilma Baartmans reageerde door te zeggen dat ze snapt dat iedere verandering lastig is, maar dat de Provincie nu eenmaal aangeeft er geen heil meer in te zien. “Dit is een landelijke ontwikkeling. Er zijn geen bussen meer die twee keer per uur door de kernen rijden. Ze willen het comfort en de snelheid aanpassen anders gaat straks niemand meer met de bus. Het is overigens niet de bedoeling dat de halte bij Dinteloord wordt opgeheven, maar alleen verplaatst. Het is de bedoeling dat die halte in 2023 een mobiliteitshub wordt: een knooppunt voor elektrische fietsen en hopelijk ook auto’s. Dat is nu eenmaal de toekomst, of we willen of niet.”

Uit de Steenbergse Courant