Badé ‘Outdoor Living’ groeit als kool

STEENBERGEN – Hij is dan wel geen monopoly aan het spelen, maar er is enige vorm van gelijkenis. Eigenaar Sam Bakvis praat bescheiden over de groei van zijn bedrijf, dat hij met de ondersteuning van echtgenote Bianca als sinds 1996 runt. Begonnen in Delft en in 2001 verhuisd naar Steenbergen, beschikt Badé inmiddels over een ‘straatje’ met drie panden op een rij aan de Drukkerij op industrieterrein Reinierpolder I.

Badé is een groothandel in camping en caravan accessoires. Groothandel betekent dat het bedrijf niet aan particulieren verkoopt maar artikelen levert aan de tussenhandel. Het inmiddels Steenbergse bedrijf groeide als kool en werkt inmiddels met 16 vaste medewerkers. In het zomerseizoen komen daar nog een achttal krachten bij. “Wij hebben in Nederland en België tal van winkelbedrijven als klant. Hele grote bedrijven, zoals Obelink in Winterwijk, een gigant op het gebied van vrijetijds- en kampeerartikelen, maar ook veel wat kleinere winkels. We zijn oorspronkelijk in Delft begonnen. Hier had mijn vader met een compagnon ook een dergelijk bedrijf. Daar heb ik nog wel een tijd gewerkt, maar we begonnen vervolgens voor onszelf. We groeiden in Delft uit onze jas en gingen op zoek naar een nieuwe locatie. Hebben op meerdere locaties gekeken, maar kwamen bij toeval uit op Steenbergen. De voordelige grondprijs en de prima omgeving gaf de doorslag bij onze keuze”, zo begint Sam Bakvis zijn verhaal.

‘Geen last van de crisis’

“De naam van ons bedrijf komt van de samentrekking Bakvis en Delft. Het werd Badé. Nu zouden we dus eigenlijk Basté moeten heden”, zegt de eigenaar met een glimlach. “Het is ons goed gegaan. Door hard te werken, door goed naar de markt te kijken, door visie ook en zeker ook door wat durf. En we hebben natuurlijk ook geluk gehad. Ook wij zagen de crisis in 2008. Onze concurrenten bezuinigden meteen op van alles, te beginnen met de voorraden. Wij kozen ervoor om juist grotere voorraden aan te leggen. Mijn visie was dat dit het beste was. Want als er dan toch vraag is naar een product, moet je het wel kunnen leveren. We hebben het nog geen moment slecht gehad”.

Importeur Big Green Egg

Wel zocht Sam Bakvis continu naar mogelijkheden om zijn omzet te verhogen. In de verkoop van caravans kwam landelijk de klad. “Weet je dat in 2008 25.000 nieuwe caravans werden verkocht? Nu zijn er dat nog hooguit 6.500. Dat heeft invloed op de afname van onze artikelen, want dat zijn veelal accessoires voor het kamperen. En toch hebben we nooit mogen klagen. We namen in 2007 een bedrijf voor barbecues over. De grootste groei kwam vervolgens toen we in 2008 importeur werden voor heel Nederland van Big Green Egg. Dat is werkelijk een superproduct. De kookmarkt is booming en de Big Green Egg is echt bijzonder. Wij leveren deze aan onze dealers. Zo is het Steenbergse bedrijf van Ramon van Koppen – GreenEggTotaal.nl – een van onze gewaardeerde afnemers. Zijn bedrijf doet het overigens heel goed”.

Voorspoedig

“De zaken gaan voorspoedig. Maar daar werken we ook hard voor en we investeren. Heel bedachtzaam overigens, we doen alles heel bewust. Een voorbeeld is onze nieuwbouw. We hebben nu drie panden op een rij. Maar elk pand is zo ingericht dat we het altijd los kunnen verkopen of verhuren. Dat is echt een bewuste keuze”.

Sam Bakvis gaat voor in een rondwandeling door de drie bedrijfspanden. Er zijn verkoopruimtes, kantoorruimten en grote opslagruimten. Als we vragen hoeveel vierkante meter bedrijfsruimte er is, dan blijft hij het antwoord schuldig. “Ik denk meer in palletplaatsen. Dat is in ons bedrijf logischer. Dat zijn er nu in totaal 2.400”. En dat is te zien. Enorme stellingen met producten op pallets. “Moet je in ons hoogseizoen maar eens komen kijken. Dan staat het hier echt bomvol”.

Trots

Sam Bakvis houdt halt bij een laadperron. “Kijk hier ben ik nu trots op. Dit gaat vele uren werk besparen. Al die vrachtwagens die moeten lossen, het wordt zo een fluitje van een cent”. Hij demonstreert hoe de vloer omhoog gaat bij de aankomst van een vrachtauto die moet lossen. “Zodra deze hier stopt, komt de laadvloer in deze hal in beweging. Die stelt zich automatisch op de juiste hoogte in. En dan kunnen we heel eenvoudig met de heftrucks in en uit rijden”.

Altijd zoeken naar verbetering

We besluiten met een andere kracht van het bedrijf: de medewerkers. “De meeste van onze mensen komen hier uit Steenbergen. Slechts drie komen er uit Bergen op Zoom, Numansdorp en Oud-Vossemeer. De vertegenwoordigers niet meegeteld, die komen elders uit het land. En we hebben ook een goede kok in vaste dienst. Want we geven veel demonstraties, hier, op locatie elders of op beurzen”. Sam Bakvis denkt nog steeds aan groei. “Zo hebben we voornamelijk zomerproducten, het zou mooi zijn om ook voor de winterperiode omzetmakers te hebben. Al moet ik zeggen dat dit nou niet direct echt nodig is. We hebben genoeg te doen. Maar het is altijd goed om te zoeken naar verdere verbetering”.

door Peter Vermeulen