Afbeelding
dinsdag 16 april 2019, 11:00

Albert Heijn overweegt organisatie Avondwandelvierdaagse op zich te nemen

STEENBERGEN – Na vijfenvijftig jaar is De Blaar definitief doorgeprikt. Ten gevolge van een gebrek aan nieuwe bestuursleden en, met name, een teruglopend ledenaantal heeft de wandelsportvereniging besloten de pijp aan Maarten te geven. Daarmee komt het voortbestaan van de Avondwandelvierdaagse die De Blaar organiseerde, in gevaar. Inmiddels heeft Albert Heijn Achterberg de wandelschoen opgepakt en onderzoekt de mogelijkheden en animo om het evenement toch door te laten gaan.

Secretaris Bas Schuurman,  heeft met lede ogen toe moeten zien hoe het kaarsje langzaam uitging. “Wij zagen al langere tijd dat onze ledenbestand op leeftijd raakte en er praktisch geen nieuwe aanwas meer was. Ook vrijwilligers en bestuursleden zijn niet te vinden.” Het bestuur heeft om die reden besloten de werkzaamheden en de vereniging te beeindigen.

Kroegentocht

Volgens Schuurman wordt de wandelsport ingehaald door de moderne tijd. “Mensen gaan nog altijd graag wandelen maar door de apps op hun smartphones hebben zij daar geen vereniging meer bij nodig. Ze stappen de deur uit, openen een route naar wens en gaan aan de wandel.”
Dat geldt uiteraard niet voor de diverse evenementen die De Blaar jaarlijks organiseerde. De Nassaustadtocht van eind april en de Rien Slokkerstocht in november komen voorgoed ten einde. De Elluf Kroegentocht van WSV De Blaar die jaarlijks tijdens carnavalszondag werd georganiseerd gaat daarentegen gewoon door. “Deze vond wel plaats onder de naam van De Blaar maar werd al jaren door mensen van buiten de vereniging georganiseerd. De deelnemers lopen deze route zelfstandig.”

Stokje voor

Dat geldt niet voor de Avondwandelvierdaagse die samen met De Blaar ten onder leek te gaan. Als het aan Martin Achterberg, eigenaar van Albert Heijn Achterberg in Steenbergen, steekt hij daar echter een stokje voor. De supermarkt is al jarenlang sponsor van de vierdaagse en ziet er de waarde voor de gemeente Steenbergen van in. “Het zou zonde zijn wanneer dit mooie evenement, waar we als kind allemaal wel een keer aan mee hebben gedaan, zou ophouden te bestaan.”

Herhaling en ervaring

“Twee weken geleden hoorden wij dat De Blaar niet meer bestaat en zijn wij in gesprek gegaan met de oud-bestuursleden,” vervolgt Achterberg. “Het evenement draait al jaren op herhaling en ervaring dus een draaiboek is er niet. We zijn momenteel aan het onderzoeken wat er nodig is om het evenement te organiseren en vooral wie we daar bij nodig hebben.”
De kans bestaat dat wanneer AH besluit de organisatie op zich te nemen, de vierdaagse van juni naar september verhuist. “We weten niet of we de organisatie überhaupt nog rond krijgen voor de zomervakantie. Daarnaast hebben we begrepen dat juni een erg drukke maand is en september misschien wel beter is.”

Inmiddels heeft een groepje enthousiaste personeelsleden van de supermarkt zich al gemeld voor de organisatie en zijn er contacten gelegd met vrijwilligers en verenigingen. “We willen de verwachting wel temperen, want we moeten zeker weten dat we het voor elkaar krijgen. Wanneer wij ergens aan beginnen doen we dat niet voor één keer, maar willen we het voor langere tijd op professionele basis doen. Maar, de intentie en ambitie zijn er zeker”
Steenbergenaren met ideeën of met informatie over het evenement zijn van harte welkom om zich via de mail te melden bij Martin Achterberg: info@albertheijnachterberg.nl

Door: Dasja Abresch

Uit de Steenbergse Courant