Werkgroep N257 hield petitie onder bewoners: Inrijverbod voor landbouwverkeer om overlast terug te dringen

STEENBERGEN – Voorafgaand aan de oordeelvormende vergadering van woensdagavond overhandigde Ko Brooijmans namens de werkgroep N257 een petitie aan de gemeenteraad. De petitie, ondertekend door ruim 200 bewoners van de Burgemeester van Loonstraat, Kade en Zeelandweg Oost, roept raad en college op om snel met een voorlopige oplossing te komen voor de verkeersoverlast. Het concrete voorstel is om een inrijverbod in te stellen voor landbouw- en vrachtverkeer, dagelijks tussen 19.00 uur en 07.00 uur en van vrijdagavond 19.00 uur tot maandagochtend 07.00 uur.


Brooijmans: “Het is een probleem dat wij niet veroorzaakt hebben, maar we willen meedenken en zoeken naar een compromis waarbij de landbouw en de burgers gelijk worden belast. Ons voorstel is gebaseerd op het respecteren van avond-, nacht- en weekendrust.”


Scheuren in de muren

De enige echte oplossing is volgens de werkgroep de aanleg van een randweg ten westen van Steenbergen en het ziet er naar uit dat deze er gaat komen. De realisatie daarvan gaat echter nog zeker zes jaar duren terwijl het water de bewoners aan de lippen staat. “De bewoners zijn boos en klagen over trillingen, geluidsoverlast en stank,” lichtte Brooijmans toe. “Dit komt door de niet aflatende stroom zware vrachtwagens, bouwtransporten, tractoren, combines, en andere oogstmachines die qua afmeting en lawaai niet onderdoen voor militaire tanks, en die dag, avond, nacht en weekend met veel lawaai en gedreun door onze straten denderen. In woningen trillen deuren in sponningen en rinkelt glaswerk in de kasten en er komen scheuren in muren en plafonds.”


Software

De Adviesraad Verkeer Steenbergen, die het recht heeft om de raad ongevraagd van advies te voorzien, is eveneens van mening dat er maatregelen genomen moeten worden om de overlast voor de bewoners terug te dringen. Zij stelt voor om meer in overleg te gaan met de bedrijven achter de grote GPS-systemen die de A4 nog altijd niet in hun navigatiesoftware hebben opgenomen. Ook de fysieke bebording bij de A4 afslagen kan volgens de raad aanmerkelijk beter.


Afsluiten is geen optie


Namens de ZLTO reageerde Erik van der Spelt op het verzoek van de bewoners: “We begrijpen dat in het groeiseizoen het landbouwverkeer leidt tot overlast op de route. Daarom hebben we onze leden al gevraagd om rekening te houden met omwonenden. We zijn het ermee eens dat een rondweg de enige duurzame oplossing is. Het afsluiten van de enige doorgaande weg van oost naar west binnen Steenbergen is voor deze agrarische gemeente echter geen optie. Het werk gaat ook in het weekend door. Een wegafsluiting zonder alternatief is een te groot risico voor boeren en loonwerkers.”


Serieus kijken

Aan wethouder Wilma Baartmans de schone taak om een compromis te verzinnen. “We gaan serieus kijken welke maatregelen we kunnen nemen om de overbrugging op een goede manier uit te voeren zodat we de randweg aan kunnen leggen. Daar betrekken we werkgroep en de ZLTO bij. Ook de politie heeft er een belangrijke stem in.”
De wethouder zegde toe om nog voor de raadsvergadering van 23 december te met een aantal opties te komen.

[ door Dasja Abresch | foto’s: SLOS: Ko Brooijmans tijdens de aanbieding van de petitie en de petitie wordt overhandigd. ]

Beelden bij dit artikel