Warm onthaal OPS-leden bij KBB Holland

STEENBERGEN – Leden van Ondernemers Platform Steenbergen brengen regelmatig een bezoek aan een bedrijf dat is gevestigd in de gemeente Steenbergen. Was dat laatst de Van Tilburg-groep in Dinteloord, vorige week vrijdagmiddag waren de OPS-ers uitgenodigd voor een rondleiding bij KBB Holland.

Voor ondernemers die nog niet het genoegen hadden gesmaakt om een modern tuinbouwbedrijf te bezoeken was de visite bij deze tomatenkweker een openbaring. De gigantische kas is indrukwekkend, de bedrijfsvoering bewonderenswaardig. Eigenaar Martin Bouwman was aanvankelijk accountant. Hij verraste zijn echtgenote Georgette zo’n kleine twintig jaar geleden met de mededeling dat hij tomaten wilde gaan telen. “Ik wist niets van tomaten. Alleen dat ze overwegend rood zijn en dat is ze zelf niet lekker vond”, aldus Bouwman.

Redelijk klein gestart

KBB Holland startte in 2000 met 1,7 hectare. In 2002 werd een tweede bedrijf aangekocht in Raamsdonk (1,6 hectare). “Maar op deze schaal was het alleen keihard werken en niet echt vooruit komen”, vertelt Bouwman. Dus werd de sprong gewaagd en na een intensieve speurtocht in Nederland belandde het echtpaar Bouwman bij de familie Van der Most in Steenbergen. Hier werd in 2003 gestart met 9 hectare om vervolgens vijf jaar later het bedrijf te verdubbelen naar 18 hectare.

13 miljoen kilo

“We produceren nu 13 miljoen kilo tomaten per jaar. Die worden voor 100 procent geëxporteerd, voornamelijk naar landen in Zuid Europa. In dit bedrijf werken we met 35 FTE vast in 3 kassen. We hebben een eigen Warmte Kracht Centrale. Daarbij verbruiken we 9 miljoen m3 gas. De warmte en de CO2 die vrijkomt gebruiken we weer in de kas. Ook leveren we stroom aan 13.000 huishoudens”. In zijn presentatie laat Martin Bouwman zien hoe elders gedacht wordt over het kweken van tomaten. Een project in de woestijn heeft dan het gemak van veel gratis warmte, maar hier is het probleem de infrastructuur en het benodigde water. Een andere initiatief in Alaska biedt volgens Bouwman ook geen oplossing: het is er te koud. Trends zijn de toename van de consumptie en de zoektocht naar gezondere voeding. Voor KBB Holland is het zaak om met steeds minder bestrijdingsmiddelen, meststoffen en energie een zo optimaal mogelijk product en dito opbrengst te realiseren. Er zijn al goede stappen gezet. Werd in 2000 een opbrengst per m2 behaald van 60 kilo met 60 m3 gas, in 2016 was dat 70 kilo per m2 met een verbruik van 27 m3 gas.

DG Select uitzendbureau

Voor de OPS-leden nadere toelichting kregen in de kas, vertelt Georgette Bouwman nog even over haar eigen bedrijf: DG Select. Hier kan zij de kennis die ze heeft opgedaan bij grote bedrijven als Akzo Nobel aardig kwijt. Het uitzendbureau bemiddelt niet alleen bij medewerkers voor KBB Holland maar ook voor tal van andere bedrijven. “Wij zijn gecertificeerd, hebben een sterk netwerk, werken voornamelijk lokaal, leveren maatwerk en zijn 24/7 bereikbaar. Vijftig procent van onze medewerkers komen uit Nederland, de andere helft wordt gevormd door buitenlandse krachten”.

Ontbijtsessie

De OPS-leden zijn weer een ervaring rijker. Ze sloten het bedrijfsbezoek zo als alle keren af met een borrel. “We hebben dit jaar nog meer bezoeken op het programma staan”, zo laat voorzitter Leo Heijmans weten. “Dinsdag 16 mei zijn we te gast op het R@velijn, in september hebben we een ontbijtsessie bij Fujicolor en 24 november gaan we op bezoek bij Auto Kar”.