Vroeg verjaardagscadeau voor honderdjarigen Bulletje en Boonestaak

NIEUW-VOSSEMEER – Ondanks dat zij volgend jaar hun honderdste verjaardag vieren, blijven Bulletje en Boonestaak ‘forever young’.  De twee striphelden ontsproten tijdens het interbellum tussen de Eerste en de Tweede Wereldoorlog aan de gecombineerde breinen van schrijver A.M. de Jong en striptekenaar George van Raemdonck. Om hun eeuwwisseling te vieren, organiseert het A.M. de Jongmuseum in Nieuw-Vossemeer in 2022 een grote expositie rond het tweetal. Volgende week krijgen zij echter al hun eerste verjaardagscadeau. Op zaterdag 26 juni vindt op het Kreekplein de onthulling van een mozaïekbankje plaats waarop Bulletje en Boonestaak in de hoofdrol staan.

Deze zogenaamde  ‘social sofa’ is een initiatief van de Stichting 450 jaar Nieuw-Vossemeer. Na de jubileumviering in 2017 bleef er nog wat geld over en ging het bestuur op zoek naar een manier om dat ten bate te laten komen van de Vosmeerse gemeenschap. Er werd uiteindelijk gekozen voor een bank met Bulletje en Boonestaak als thema. Simon en Sandra van Merriënboer beplakten de bank met duizenden steentjes waaronder een afbeelding van de stripvrienden op de rugzijde. Bij de onthulling is ook de kleindochter van Van Raemdonck, Cathy van Bauwel, aanwezig.

Derde bankje

Het is het derde mozaïekbankje in de kern Nieuw-Vossemeer. Ter gelegenheid van het 450-jarig bestaan kreeg het dorp een Brabant-bankje uit handen van toenmalig Commissaris van de Koning Wim van de Donk. Eerder dit jaar werd er in Nieuw-Vossemeer, evenals in alle andere kernen van de gemeente Steenbergen een regenboogbankjes geplaatst als verbinding met de LHBTQI+-gemeenschap.

Blote billen

De avonturen van Bulletje en Boonestaak verschenen op 2 mei 1922 voor het eerst in stripvorm in dagblad ‘Het Volk’. De strip werd binnen de kortste keren een groot succes en dat vertaalde zich in een enorme toename van het aantal abonnees.

Hoewel de cartoon bedoeld was voor kinderen, waren de onderwerpen die aan de orde kwamen bepaald niet kinderlijk. Slavernij, kolonialisme, de invloed van godsdienst en het antimilitarisme werden behandeld op een manier die menig nekhaar omhoog deed staan. Geweld werd niet geschuwd en ook het tonen van een paar blote billen tijdens een zwempartij gingen de schrijver en de tekenaar niet uit de weg.

Baanbrekend

Marc van Tienen, vrijwilliger bij het A.M. de Jongmuseum, kan wel uitleggen waarom de strip populair was: “De fantasie kreeg de vrije loop en geweld werd niet geschuwd. Vechtpartijen waarbij hoofden werden afgehakt en op andere rompen terecht kwamen, waren niet ongewoon. Het was baanbrekend en ineens bereikbaar voor de gewone man. Dat was ook een doel van A.M. de Jong: de gewone man aan het lezen krijgen.”

Vijftien jaar lang werd de strip gepubliceerd in de krant tot er op 17 november 1933 plotseling en middenin een verhaal een einde aan kwam. Waarom en op wiens initiatief dat gebeurde, is tot op de dag van vandaag een mysterie. Met name omdat Bulletje en Boonestaak door de jaren heen hun populariteit behielden.

Compleet andere wereld

Wie het A.M. de Jongmuseum nu bezoekt (want het mag weer!) vindt er een expositie over het leven in de jaren ’20. Van Tienen: “Het is een mooie opmaat naar de expositie over Bulletje en Boonestaak. Die nieuwe tijd na een oorlog en een pandemie (de Spaanse griep – red.) vormt het kader waarbinnen de strip zich ontwikkelde. Na veel ellende mochten mensen weer genieten en kwam er ruimte voor creativiteit en andere gedachtestromen. Het werd een compleet andere wereld met meer aandacht voor andere delen van de wereld en reizen.” Die periode vormt de basis voor de strip die voluit ‘De wereldreis van Bulletje en Boonestaak’ heet.

Een bezoek aan het museum kan iedere dag van de week, maar voorlopig wel alleen op afspraak, bijvoorbeeld via de website www.amdejongmuseum.nl of via een mail aan amdejongmusrum@home.nl.

[ door Dasja Abresch ]

Beelden bij dit artikel