Veel klachten van winkeliers uit winkelhart vanwege ‘Paasmarkt’

STEENBERGEN – De ‘Paasmarkt’, zoals die afgelopen zaterdag door een Roosendaals evenementenbureau in de binnenstad van Steenbergen werd georganiseerd, heeft veel klachten opgeleverd van lokale winkeliers. “Een waarlijk drama”, zo typeert voorzitter Kees de Bruin van Retail Platform Steenbergen (RPS), waarin de winkeliers verenigd zijn. Hij noemt het “een diskwalificatie voor hetgeen we als RPS voor staan”.

“Laat ik vooropstellen dat we als RPS goede en aantrekkelijke activiteiten in het winkelhart van harte toejuichen. Ondernemers of organisaties die hiervoor goede plannen hebben zijn bij ons altijd van harte welkom”, zo stelt de RPSvoorzitter. “Maar deze activiteit is opgezet zonder enig overleg met ons. En dat is echt een verkeerde zaak. Het betreffende evenementenbureau heeft vergunning aangevraagd bij gemeente Steenbergen en deze gekregen zonder dat wij bij het initiatief zijn betrokken. Wanneer er wel overleg was geweest, hadden we in elk geval kunnen aangeven dat het organiseren van een dergelijke activiteit op een van de drukste dagen om boodschappen te doen, een verkeerde keuze is. Enerzijds vanwege de klanten, die de winkels van hun keuze snel en gemakkelijk willen bereiken voor hun Paasboodschappen, anderzijds voor de winkeliers, die hun klanten graag optimaal van dienst en zeker ook goed bereikbaar willen zijn”.

‘Afspraken niet nagekomen’

Eenmaal geconfronteerd met de verleende vergunning heeft het RPS-bestuur nog zoveel mogelijk geprobeerd om de zaak te redden. “We stonden met onze rug tegen de muur en hebben vervolgens een reeks afspraken gemaakt met de organisator om de schade zoveel mogelijk te beperken. Vervolgens blijkt op de dag zelf, dat de meeste van die afspraken gewoon niet werden nagekomen. Ook bleek dat de organisator een en ander nogal verkeerd te hebben voorgesteld. Hij maakte melding van 19 lokale deelnemers die zich hadden opgegeven, terwijl er slechts een handje vol deelnemers uit deze plaats een stand had. Winkeliers werden door hem benaderd met de mededeling dat ze of mee konden doen of moesten betalen om hun winkels vrij te houden. Wie niet betaalde zou een stand voor de deur krijgen. Vervolgens werd vooraf gesproken over een bezetting met 80 tot 100 kramen, terwijl uiteindelijk slechts zo’n 20 procent was bezet”.

Geen rekening gehouden

Wie een rondje maakte over de betreffende Paasmarkt kon vervolgens constateren dat er nu niet bepaald rekening was gehouden met de gevestigde branches. Gebak nabij een bakkerij, een schoenenkraam tegenover een lokale schoenenzaak, drie fritestenten, 2 vishandelaren op nog geen 25 meter van de lokale vishandel. Ook een toiletvoorziening – een open urinoir en een Dixie – midden op de Markt was niet bepaald een aantrekkelijk beeld.

Evaluatie gepland

“We werken hard om ons winkelhart de kwaliteit en uitstraling te geven die nodig is om de consument te plezieren. Dit was een voorbeeld van hoe we het niet willen. Dit zullen we duidelijk aangeven tijdens de evaluatie die op 14 april met de gemeente is ingepland”, zo stelt RPS voorzitter Kees de Bruin.

‘Geen alleenrecht’

Organisator Corné van Oevelen van ‘Evenementenorganisatie Corné’ uit Roosendaal haalde in een telefoongesprek met de redactie van Steenbergse Courant stevig uit naar RPS. “Het is toch goed voor Steenbergen dat er een Paasmarkt wordt georganiseerd. Die ondernemers denken dat ze het alleenrecht hebben, maar dat is niet zo, dat hebben ze op de gemeente bevestigd. De jaarmarkt krijgt wel alle medewerking, waarom deze activiteit dan niet”.
De reden is door RPS voorzitter nu wel verduidelijkt. ‘Activiteiten in goed overleg en met voldoende kwaliteit, op de juiste momenten’.