Uitstellen GVVP wekt ergernis bij raad en omwonenden op

STEENBERGEN – Het draagvlak voor het GVVP (Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan) begint af te brokkelen. Dat vinden althans de leden van de werkgroep herinrichting N257 die woensdag wederom aan de bel trokken bij gemeenteraad en college. Ze kregen bijval van vrijwel alle fracties, die liever vandaag dan morgen de schop de grond in zien gaan. De werkgroep stelt nu voor om middels een burgerinitiatief tellingen te gaan doen op de bekende verkeersknelpunten in de gemeente. “Op die manier krijg je een correct, actueel beeld, en zien de inwoners dat er wat gebeurt”, aldus Roel Geers van de werkgroep.

(Door Nicole van de Donk)

De oude tellingen uit 2017 kloppen volgens Geers niet meer. “We hebben er wel eens een paar uur gezeten, en dan tel je zo honderden landbouwvoertuigen, in plaats van negen stuks per dag die in dat overzicht staan. Onze vrees is dat er alleen maar verder onderzoek wordt gedaan door diverse bureaus naar het complete plaatje, en dat de bevolking intussen afhaakt omdat er niets concreet verandert aan de knelpunten. De spiegels worden er nog steeds afgereden bij ons in de Burgemeester van Loonstraat.”

Wethouder betreurt uitstel zelf ook

De raad had gehoopt nog dit jaar een besluit over het GVVP te nemen, maar dat wordt nu pas begin volgend jaar. Aandringen bij wethouder Wilma Baartmans om een tandje bij te zetten leverde niks op. “In november aanleveren gaat echt niet lukken. De besluitvorming heeft door corona drie maanden stilgelegen. Ik had dat zelf ook graag anders gezien, want ik weet hoe belangrijk het is.” Vooral de oppositiepartijen haalden uit. Tim Huisman (D66) is het zat en noemt dit het “college van uitstel”.

“Rondweg is beste optie”

Inspreker Ko Brooijmans probeerde namens de werkgroep nog een keer te benadrukken dat een rondweg volgens hen de beste optie is. “Het landbouwverkeer wordt door de stadskern gedirigeerd, met alle overlast voor de bewoners inclusief de hinder van geluid en fijnstof. Nu blijkt dat zelfs het vrachtverkeer de stadskern in toenemende mate als sluiproute gebruikt, is het hoog tijd voor aanpassing van het GVVP, en een goede uitvoering ervan.”