’t Ravelijn: open dagen toch digitaal vanwege loyaliteit met collega-scholen

STEENBERGEN – Waar andere scholen verplicht hun open dagen digitaal moeten houden, kiest ‘t Ravelijn vrijwillig voor een digitale tour om leerlingen te trekken.  Niet omdat het niet anders kan, maar uit loyaliteit naar de collega’s uit de regio. Tijdens virtuele sessies op 26 en 27 februari kunnen leerlingen uit groep 8 en hun ouders kennismaken met de school en het aangeboden onderwijs.

Traditiegetrouw zijn de open dagen van ’t Ravelijn enkele weken later dan bij middelbare scholen in de omgeving. Normaal gesproken maakt dat niet veel uit, maar ook hier gooit Covid 19 roet in het eten. Want honderden bezoekers op één dag ontvangen is tijdens deze lockdown onmogelijk. “Er was een kans op verruiming” vertelt Kees de Bruijn, domeinleider van de Kadergerichte leerweg. “Maar we hebben bewust gekozen om dat niet af te wachten. We zijn loyaal aan onze collega’s uit de regio” Dat wil niet zeggen dat ze er niet alles aan doen om hun school goed op de kaart te zetten, integendeel. Er is een uitgebreid programma gemaakt. Een virtuele tour onder leiding van een persoonlijke gids met uitleg over de verschillende vakken. Het online Ravelijn café en hopelijk een open dag voor groep 7 leerlingen op 19 mei.

‘Ravelijn Agora, een studiewijze die uitdaagt’

In de afgelopen jaren heeft ’t Ravelijn een enorme groei doorgemaakt. Niet in het minst omdat de methode die gebruikt wordt uitstekend werkt. “We werken met leertaken” legt de Bruijn uit. “Via ons online portal krijgt iedere leerling wekelijks de opdrachten. Dit geeft een duidelijke structuur, en leerlingen kunnen dankzij dit systeem flexibel opstromen. Want waarom zou een leerling die bijvoorbeeld op hoger niveau wiskunde of Nederlands kan volgen, dat niet mogen? Dat werkt beperkend en mogelijk verliest een leerling dan de aandacht. Ze hebben de uitdaging om te presteren nodig!” Naast de gebruikelijke structuur van domeinonderwijs werkt ’t Ravelijn sinds drie jaar met Ravelijn Agora. Een lesmethode waarin leerlingen werken met challenges. Hoe dat werkt? “Als voorbeeld: een groepje leerlingen heeft als challenge ervoor gekozen een boomhut te bouwen. In drie maanden tijd hebben ze dit helemaal zelf uitgewerkt. Van begroting tot aanschaf materialen, van bouwtekening tot uiteindelijk resultaat in de achtertuin van één van de leerlingen.” Vertelt de Bruijn trots. “Met deze methode leren ze zelfredzaam te worden. Werken ze naar een fysiek resultaat. We merken dat het voor een groep leerlingen uitstekend werkt.”

‘Ik voel me veilig, de sfeer is goed”

Tijdens de open dagen spelen een aantal vierdeklassers een prominente rol. Ze leggen, alleen of in groepjes uit wat ze leren, hoe dat in de praktijk gaat en geven tips. Michelle, Anouk, Jorick en Suus  spelen, naast een aantal andere leerlingen, een belangrijke rol in de filmpjes. Ze vertellen spontaan over hun eigen opleiding en over hun toekomst. Hoe hun middelbare schoolopleiding aansluit op hun vervolgopleiding. Want ze weten allemaal precies wat ze willen. “Ik wil in de bouw” vertelt Suus. “Ik werk graag met mijn handen, geef niks om een kantoorbaan. Ik ga een ontwerpopleiding volgen en dat kan. Want met wiskunde op mavoniveau word ik toegelaten.” Jorick heeft ook wiskunde als keuzevak. “Ik ben goed in wiskunde, beter dan in sommige andere vakken. Maar dat geeft niet, want als je extra aandacht nodig hebt krijg je die.”  Michelle wil de verpleging in en Anouk wil bij de brandweer. Allemaal hebben ze verschillende doelen en allemaal kunnen ze deze op hun school volgen. Waarom werkten zij mee aan de open dagen? “Je kunt hier jezelf zijn” vertelt Michelle. “En de sfeer is goed” vult Jorick aan. “Ik voel me veilig. Heb nog nooit een gevecht hier meegemaakt.” Anouk heeft nog een laatste tip voor de kinderen uit groep acht. “Let op je gevoel, kies voor jezelf, niet voor vriendinnen. Want op de middelbare krijg je volop nieuwe.”

Tekst: Tineke Feskens – Foto’s: Jan de Langen © Steenbergse Courant  

Beelden bij dit artikel