Spelenderwijs brengt muziek in Steenbergse basisscholen

STEENBERGEN – Sint Nicolaas zal zijn oren deze week haast niet kunnen geloven bij zijn bezoeken aan de vijf basisscholen in Steenbergen, Welberg en De Heen, waar de afgelopen weken hard is gerepeteerd voor de eerste officiële optredens van de schoolorkesten die dankzij Spelenderwijs van muziekvereniging Volharding het levenslicht hebben gezien.

Spelenderwijs biedt meer dan honderd kinderen de gelegenheid om een instrument te leren spelen en door de samenstelling van schoolorkesten kunnen de eigen leerlingen van Maria Regina (onder leiding van Claudia de Groen), Gummarus (o.l.v. Marco Brok), Nieuwe Veste (o.l.v. Caio Bouwens), Fatima (o.l.v. Walter Siol) en Pius X (o.l.v. Ilja van Treijen) voortaan de muzikale omlijsting van allerlei activiteiten verzorgen.

Spelenderwijs brengt muziek in de Steenbergse basisscholen, zoveel mag duidelijk zijn. Op de Maria Regina is dat overigens niet nieuw, daar bestaat het schoolorkest namelijk al acht jaar. Dankzij het muziekproject – waarvoor Volharding enkele tienduizenden euro’s subsidie heeft ontvangen vanuit het Oranje Fonds, het Fonds voor Cultuurparticipatie en het Skanfonds – groeide het aantal deelnemende leerlingen echter van 25 tot 56.

En dan telt dirigente Claudia de Groen, ook één van de initiatiefnemers van Spelenderwijs, de blokfluitertjes al niet eens meer mee. ,,Die speelden eerst ook in het schoolorkest en kunnen er later weer bijkomen, maar anders wordt de groep even te groot. Het schoolorkest is voorlopig bedoeld voor kinderen vanaf groep 5.’’

Talenten

Als de Maria Regina begin volgend jaar de oversteek heeft gemaakt naar de nieuwbouw van de brede school op Buiten de Veste, ontstaat er letterlijk en figuurlijk nog meer ruimte voor de muzikale ontwikkeling van de jeugd. ,,Vrijdag is hier nu al een echte muziekdag, met ’s morgens peutermuziek van Volharding en muzieklessen in de kleuterklassen, en ’s middags de repetitie van het schoolorkest of de schoolband en na schooltijd zijn er ook nog blokfluitlessen van Volharding,’’ vertellen Claudia en directeur Eric Graafmans.

Brede school

Zowel de peutermuziek als de blokfluitlessen zijn ook toegankelijk voor kinderen die niet op Maria Regina zitten. Graafmans: ,,Wij werken er graag aan mee dat zoveel mogelijk kinderen hun talenten in alle opzichten kunnen ontplooien. Die brede ontwikkeling sluit naadloos aan bij het concept van de brede school.’’ ,,Weet je wat het mooie is? Als je andere talenten aanspreekt, krijg je ook andere kinderen voor je neus,’’ weet Claudia de Groen uit eigen ondervinding.

Popproject

Doordat de Maria Regina al langer bezig is met de integratie van muziek in haar onderwijsprogramma, kon de basisschool inmiddels al een stapje verder gaan met Spelenderwijs. Voor de bovenbouw werd zodoende een schoolband in het leven geroepen, met als vaste ‘setting’ een gitarist, bassist, toetsenist en een drummer.

Voor de zang meldden zich maar liefst vijftien meisjes en één jongen aan, die nu om beurten mogen komen zingen bij de repetities. Caio Bouwens heeft de leiding over het popproject en directeur Eric Graafmans ziet al helemaal voor zich hoe de nu nog naamloze groep, bijvoorbeeld in de pauze van de eindejaarsmusical van groep 8, de sterren van de hemel gaat spelen. ,,Het zou mooi zijn als er op deze manier nieuwe bandjes ontstaan in Steenbergen.’’

,,Die cultuur kennen we hier nog niet echt, maar het begint wel te komen en gezien het succes van Spelenderwijs is er wel degelijk een markt voor,’’ besluit Claudia de Groen.

Foto: Het succes van Volharding-project Spelenderwijs heeft op basisschool Maria Regina zelfs al geleid tot de oprichting van een popband.