Sluiting opnieuw bittere pil voor horecazaken

STEENBERGEN – Het was ditmaal niet zoals bij de lockdown in het voorjaar, toen de restaurant- en café-eigenaren als door een mokerslag werden getroffen door de gedwongen sluiting. Deze keer zagen ze de donkere wolken al hangen, en konden ze zich er enigszins op voorbereiden. Het maakt de teleurstelling niet minder groot, maar er blijkt enorm veel veerkracht in ondernemers te zitten. “We zijn samengekomen met het personeel en hebben tegen elkaar gezegd: schouders eronder en we gaan er weer voor”, vertelt Arjan van der Pligt van de Wallevis.

Het spreekwoord ‘samen sta je sterk’ is bij de Wallevis van toepassing. Onlangs werd bekend dat brasserie de Kaai het restaurant aan de Kade heeft overgenomen, waardoor de klap van de sluiting samen kan worden opgevangen. “We kunnen gezamenlijk de afhaalmaaltijden gaan verzorgen, zowel lunch als diner. We hebben al een basismenu staan en willen dat gaan uitbreiden met bijvoorbeeld desserts en cocktails. Maar we zijn ook juist bezig om te kijken naar de periode na corona. Hoe gaan we de zaak verbouwen en inrichten? Daar hebben we veel zin in.”

“Waarom niet beter gehandhaafd in de zomer?”

De ‘morning-after’ na de persconferentie van het kabinet stromen de berichtjes binnen bij restaurant de Watertoren. “Gasten en vrienden steunen ons, en dat is ontzettend lief. We wisten dat er iets aan zat te komen, maar niet dat het zo drastisch zou zijn dat we vier weken de deuren moeten sluiten. Het voelt wel dat we gestraft worden voor iets wat we niet hebben gedaan. Alles was veilig op afstand ingericht en het liep prima. Waarom hebben ze niet beter gehandhaafd op de plekken waar het afgelopen zomer misging, zoals bij de illegale feestjes en de vakantiegangers die massaal hierheen kwamen? We gaan de tijd nu maar benutten om te klussen en alles grondig aan te pakken, want stilzitten is niks voor ons. En vanavond nog de laatste gasten ontvangen, want daar stromen de reserveringen voor binnen”, zegt Yolanda Kools.

“Geen enkele besmetting gemeld”

Het afhalen en bezorgen van maaltijden lijkt bij de meeste restaurants de manier om de komende tijd het personeel aan het werk te houden en nog iets te verdienen. Op de Facebookpagina’s van restaurants in de regio verschijnen overal menu’s en speciale pakketten. Mark van Loon van Brasserie Puur en restaurant In de Oude Stempel heeft er inmiddels ruimschoots ervaring in en was er maandagavond al mee bezig. “Die mokerslag voelde ik toen al aankomen. Ik ben maar begonnen om het menu te ontwikkelen en de spullen ervoor in te kopen. Ik heb begrip voor de situatie en we moeten het absoluut serieus nemen, maar het voelt natuurlijk wel heel tegenstrijdig als er in zaaltjes wel dertig mensen mogen samenkomen. We hadden het de afgelopen tijd zo goed georganiseerd en alle gegevens van gasten opgeschreven. We hebben die lijsten geen een keer hoeven te geven en er zijn geen besmettingen gemeld.”

“Verliest geld en het plezier in je werk”

De aanpassingen in de horeca die een aantal weken geleden werden doorgevoerd, zoals om 22:00 sluiten, leidde soms tot absurde situaties, zegt chefkok Van Loon. “Het 7- en 8-gangen menu hebben we meteen geschrapt, maar ook om die 6 gangen op tijd uitgeserveerd te krijgen was bijna ondoenlijk.

De zomer hebben we gelukkig goed gedraaid, maar die reserves zullen nu snel verdampen. Het economische aspect is één kant, maar je gaat natuurlijk ook enorm het plezier in je werk missen. Maar we gaan ervoor om ook dit weer te overleven.”
[ door Nicole van de Donk ]

Foto: Afgelopen maand juni waren de restaurants enorm opgelucht dat ze na een wekenlange sluiting weer aangepast open mochten. Op Tweede Pinksterdag werd op bijvoorbeeld het terras van ’t Wagenhuis in Nieuw-Vossemeer het glas geheven op dat heuglijke feit. Des te groter is de domper dat de deuren nu weer voor een maand moeten sluiten.