Slecht mobiel bereik De Heen weer aangekaart bij providers

DE HEEN – De overkoepelende organisatie van alle providers van mobiele telefonie heeft de uitslagen toegestuurd gekregen van de enquête die door 175 huishoudens op De Heen is ingevuld over de (slechte) bereikbaarheid aldaar. ‘Dit zijn jullie klanten en dit zijn de klachten’, zo luidde volgens wethouder Cors Zijlmans de bijbehorende boodschap, waarop tot nu toe nog geen reactie is gekomen van de aanbieders.

Uit het onderzoek dat de gemeente en de Stichting Leefbaarheid De Heen onder de inwoners van het dorp hielden, bleek dat het bereik nergens in de kern of de omliggende polders goed te noemen is. Heense Molen en de Waterweg scoren het ‘hoogst’, daar is de ontvangst volgens de bewoners redelijk.

Het gros van de Heense bevolking ervaart het bereik als zeer slecht, soms is er zelfs helemaal geen mobiel telefoonverkeer mogelijk. Dat geldt met name aan de Rijksweg en de Heense Molenweg. 

Van alle providers scoren Telfort en Hollandsnieuwe het ‘best’, maar de kwalificatie van de gebruikers haalt de norm ‘slecht’ nog niet eens.

Enkele jaren geleden plaatste Vodafone een (extra) zendmast op Reinierpolder I in Steenbergen, die mede een einde aan de ontvangstproblemen op De Heen moest maken, wat in de praktijk dus niet het geval is.

,,De enige oplossing lijkt mij dat er een mast komt in De Heen zelf, maar dat gaat de gemeente niet betalen. Vandaar het verzoek aan de providers,’’ aldus wethouder Cors Zijlmans, waarbij aangetekend dat meerdere inwoners van De Heen eerder bezwaar maakten tegen de plaatsing van een dergelijke mast, die er zodoende niet kwam.