Slagwerk clinic vóór het podium, in het Podium

STEENBERGEN – Muisstil was het zondagmiddag in het Podium. De ruim 120 bezoekers hingen aan de lippen van  één van Nederlands beste drummers, Hans Eijkenaar. De organisatie was in handen van Marco Brok van Slagwerkschool Brok.

Een slagwerk clinic waar het muisstil is

Vóór aanvang van de slagwerk clinic liep Hans Eijkenaar tussen het publiek. Hier en daar een praatje makend, en uitgebreid antwoord gevend op allerlei vragen.  Onder de bezoekers waren er niet alleen ouders met kinderen die les krijgen op de slagwerkschool, maar ook liefhebbers van een stevig stuk drumwerk. Toen de clinic begon was het muisstil in de zaal.  Hans Eijkenaar zat achter zijn drumstel vóór het podium. De aanwezigen er omheen, vlakbij. “We hebben de opstelling daarstraks nog aangepast. Hans wil graag op gelijke hoogte met zijn publiek zitten. Zeker bij een clinic als deze vindt hij het belangrijk om de afstand tussen de aanwezigen en zichzelf zo klein mogelijk te maken” verklaart Marco Brok. Hans Eijkenaar begon de clinic heel rustig aan, met zijn vingers bespeelde hij zachtjes de drums. Langzaam maar zeker bouwde hij op een naar steviger om daarna weer terug te gaan naar een rustiger tempo. Ademloos luisterden de aanwezigen naar wat zij te horen kregen. “En zoiets ontstaat dan spontaan in Steenbergen.” Spreekt Hans zijn gedachten hardop uit. “Dit mag bij The Voice dus niet.” Hiermee doelt hij op zijn werk. Hij is de vaste drummer  van het programma. Verder is hij drummer geweest bij KayaK, Anouk en heeft hij de wereld over gereisd als Jazzmuzikant.

Als je vragen hebt, stel ze gerust

De slagwerk clinic had een interactief karakter. “Als je vragen hebt, stel ze gerust!” opperde Hans regelmatig. Helaas was iedereen, vooral in het begin, nog te veel onder de indruk van zijn kennis en ervaring. Wel werd er steeds meer meebewogen op de muziek. “Kennen jullie deze ‘ritthems                , hoor je de 2 op 4, voel je de base?” de technische termen vlogen de zaal in. De leerling drummers knikten instemmend, de leek was al snel het spoor bijster. Eijkenaar vertelde vol passie over zijn leven en hoe hij kennis had gemaakt met het drummen. Hoe hij zijn klassieke opleiding heeft gebruikt om zijn improvisatietalent steeds verder te ontwikkelen. Bij elk verhaal speelde hij een voorbeeld voor het publiek. De drummers smulden ervan. Uiteindelijk werden er toch voorzichtig een paar vragen gesteld. “Heb je een systeem?” was een van de vragen. De drummer antwoordde als volgt.” Je moet het zien als een tas ingrediënten die ik krijg aangereikt. Ik ken ze allemaal, maar gebruik ze steeds op andere wijze. Soms werkt het uitstekend, een andere keer klinkt het totaal niet. Ik volg dus geen recept.” De volgende vraag leek eenvoudig. “Waarom hou je je drumstok verkeerd om vast?” Het antwoord opvallen open. “Ik heb vroeger een ongeluk gehad. Daardoor is een deel van mijn linkerhand verlamd. Ik heb mezelf aangeleerd mijn stok anders vast te houden, zodat ik voldoende kracht kan zetten en mijn stok niet steeds laat vallen.” De laatste vraag ging over het stemmen van je drumstel. Moet dat gestemd worden? Na het laatste antwoord werden de aanwezige drummers uitgedaagd. “Wie wil er een les?’ Het bleef erg stil in de zaal. Uiteindelijk waren er toch enkele leerlingen die het aandurfden. Koen, één van de leerlingen van Marco Brok werd naar voren gevraagd. “Heb je zin om samen te spelen?” Een volmondig “Ja” was het antwoord. Samen met Hans speelde Koen alsof hij nooit anders gedaan had. Het klonk geweldig en een groot applaus was zeker verdiend. Ook Lars durfde na enige aarzeling achter het drumstel te gaan zitten. Wel moest het drumstel eerst worden aangepast. Lars is pas 5 jaar. Hij moest zich rekken om bij de verschillende drums te kunnen, maar hij speelde precies wat Hans hem vroeg. Nadat iedereen antwoord op alle vragen had gekregen’, er nog een tijdje was nagepraat, kwam er een einde aan een zeer geslaagde middag.

Tekst: Tineke Feskens  Foto's: Jan de Langen © Steenbergse Courant / KijkopSteenbergen.nl

Beelden bij dit artikel