‘Proef je streekproduct’ in Waterpoort: Nieuw magazine moet producent en consument dichter bij elkaar brengen

STEENBERGEN – Afgelopen woensdagmiddag vormde de idyllische tuin van landgoed Arcadia aan de Afgeslechtedijk in Steenbergen het perfecte decor voor de presentatie van een nieuw streekproduct. Dit keer geen sappige kers, kruidige kaas of schuimend bier uit eigen streek, maar een magazine. ‘Proef je streekproduct’ verschijnt vanaf nu vier keer per jaar in het Waterpoort-gebied met nieuws over lokale ondernemers en hun producten.

Waterpoort is een netwerkorganisatie waarin ondernemers, inwoners, overheden en organisaties in het gebied rond het Volkerak-Zoommeer de krachten bundelen. De afgelopen negen jaar ontstond onder deze vlag een hechte verbinding tussen de gemeenten Steenbergen, Moerdijk, Halderberge, Bergen op Zoom., Tholen en Goeree-Overflakkee. Samen zetten zij het gebied toeristisch en recreatief op de kaart. Sylvia Bal, voorzitter van de organisatie, benadrukt dat Waterpoort geen merk is. “We ondersteunen, stimuleren en verbinden, maar het zijn de ondernemers die het werk doen.”

Dynamisch

‘Proef je streekproduct’ is een uitgave van ‘Proef Streekproducten’ uit de koker van Jeroen de Vries, zelf eigenaar van een tweetal groothandels voor streekproducten. De Vries werd vanuit zijn expertise benaderd door Waterpoort met de vraag een aantal projecten te ontwikkelen rond het thema voor het jaar 2020 dat ‘Streekproducten’ zou zijn. Het magazine is een van de resultaten van deze vraag: “We wilden iets eigentijds en seizoensgebonden. We dachten in eerste instantie aan een boek, maar dat vonden we niet dynamisch genoeg. Zodoende kwamen we uiteindelijk bij het magazine uit dat ook heel goed aan social media verbonden kan worden.”

Eigen broek ophouden

Hoewel Waterpoort helpt om het magazine van de grond te krijgen, zal het blad in de toekomst de eigen broek op moeten houden met behulp van de streekondernemers die erin adverteren. Naast interviews met deze ondernemers, staat ‘Proef je streekproduct’ bomvol recepten, tips voor een dagje uit en andere wetenswaardigheden over de Waterpoort-regio. Het wordt gratis uitgegeven bij diverse strategische punten in de regio zoals de plaatselijke VVV’s.
De vormgeving van het logo, tijdschrift en de marketingmaterialen is van de hand van Marly Mulders uit Kruisland.

Foto 1: Dat het blad zeker ook een Steenbergs product is, blijkt wel uit de cover die gesierd wordt met een foto van het gezin van wethouder Esther Prent op de fiets. De portefeuillehouder toerisme en recreatie bladerde na de presentatie, duidelijk in haar nopjes, door het blad. “Van alles wat puur en lokaal is, word ik altijd blij. Dit magazine toont de kracht van Waterpoort in al haar facetten: het enthousiasme en de passie van de ondernemers, hun prachtige producten en de mooie plekjes van het gebied. Het is een aanwinst.”

Foto 2: Voorzitter van Waterpoort, Sylvia Bal, hoopt dat de ondernemers in het Waterpoortgebied de kans om zichzelf te promoten via ‘Proef je streekpoduct’ met beide handen aangrijpen: “Oorspronkelijk zou het hele Waterpoort-jaar 2020 in het teken van streekproduct staan. Corona gooide echter roet in dat eten. “Daarom hebben we besloten het thema met een jaar te verlengen. Overigens is het niet alleen kommer en kwel vanwege corona, het speelt ons ook enigszins in de kaart. De focus lag vorig jaar nog op het aantrekken van de buitenlandse toerist, maar nu houden we ons vooral bezig met de vraag hoe wij de lokale mensen in dit gebied houden. Ons thema en het magazine sluiten daar perfect op aan.”

Foto 3: Jeroen de Vries van ‘Streekproducten uit Waterpoort’ presenteerde de eerste editie van ‘Proef je streekproduct’ woensdagmiddag bij landgoed Arcadia. “Deze prachtige tuinen, aangelegd en onderhouden door de familie Meesters staan symbool voor het magazine. Zij laten zien dat iets moois, maakbaar is,” aldus De Vries.

Door: Dasja Abresch