Afbeelding
vrijdag 6 januari 2017, 14:00

Problemen snel gemeld én opgelost dankzij MijnGemeente App

STEENBERGEN – Struikelt u over een losliggende stoeptegel, stoort u zich aan kniehoog onkruid of voelt u zich onveilig doordat de lantaarnpaal in de straat kapot is? Sinds gisteren kunt u alle problemen in de openbare ruimte melden via de MijnGemeente App. De melding komt direct terecht bij het desbetreffende wijkteam van de Gemeente Steenbergen dat het probleem binnen de kortste keren kan verhelpen. Wethouders Petra Lepolder en Cors Zijlmans lanceerden de app gisterenmiddag aan de hand van een in scene gezette melding.

Bewoners van het Wijngaarden Bolwerk in Steenbergen keken gisteren verbaasd toe hoe een delegatie pers, onder aanvoering van wethouder Petra, het speeltuintje op het binnenplein bezette. Toen zich daar enige tijd later ook nog wethouder Zijlmans, een vierkoppig wijkteam en een vrachtwagen met houtsnippers bij voegde, was de verwarring compleet.

Direct in actie

Het betrof hier echter de geënsceneerde eerste melding die via de MijnGemeente App werd gedaan om zodoende de verzamelde journalisten duidelijk te maken wat de bedoeling is. In dit geval deed de wethouder via de app de melding (inclusief foto’s) dat de staat van onderhoud van de speelvoorziening nogal te wensen overliet. Het bericht ging linea recta naar het desbetreffende wijkteams dat direct in actie kwam.

Een wijkteam bestaat uit een aantal medewerkers van de buitendienst onder aanvoering van een voorman en is verantwoordelijk voor het dagelijks onderhoud van aantal wijken in de gemeente. In februari/maart van de jaar gaan de teams op tournee om persoonlijk kennis te maken met de mensen in ‘hun’ wijken.

Even slikken voor Welbergenaren

Nadat de MijnGemeente App gedownload is via Google Play Store of Apple Store, kan men gelijk aan de slag. Een simpel keuzemenu neemt de gebruiker gemakkelijk mee, beginnende bij de kern waar het probleem zich voordoet. Alleen een melding voor de kern Welberg blijkt onmogelijk. De straten van dit dorp zijn terug te vinden onder de kern Steenbergen. “Daar kunnen wij helaas niets aan veranderen,” verontschuldigt wethouder Lepolder zich. De gemeente Steenbergen erkent de Welberg als aparte kern maar officieel is het een wijk van de kern Steenbergen. Die indeling is de basis van de programmatuur achter de app.”

Even slikken dan maar voor de Welbergenaren, want voor het overige valt er weinig aan te merken op het gebruikersgemak van de app.

Beter Contact

Deelname aan de MijnGemeente App maakt deel uit van het project Beter Contact dat de gemeente in 2015 startte. Het doel is om de dienstverlening richting en de communicatie met de burger te verbeteren.

Maandelijks komen er bij de gemeente 350 meldingen over de openbare ruimte binnen. Hetzij telefonisch, hetzij via de Whatsapp. Vanaf nu komt daar dus de mogelijkheid bij om dit via een app op de smartphone te doen. Wethouder Lepolder sprak gisteren de hoop uit dat de overgrote meerderheid van de mensen van deze laatste optie gebruik gaat maken. “Naast het feit dat een melding snel gedaan is, geeft het ons de mogelijkheid om de melder op de hoogte te houden van de voortgang. In de toekomst hopen we via dit kanaal ook berichten richting de gebruikers te sturen.”

Foto’s: Dasja Abresch©KijkopSteenbergen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Uit de Steenbergse Courant