‘Pop-up haarstudio blijkt een uitkomst in coronatijd’

Kruisland – ‘‘De eerste week dat wij verplicht moesten sluiten door het coronavirus was ik van slag, vertelt Evelyn Buijsen. ‘‘Maar dit gevoel verdween en ik heb in deze periode ook hele mooie dingen zien ontstaan.’’ Evelyn Buijsen staat als derde generatie aan het roer van Haarstudio Jean-Pierre uit Kruisland. Ouders Cees en Jeanne Buijssen hebben in 2017 de zaak overgedragen aan hun dochter Evelyn. ‘‘Maar allebei mijn ouders zijn hier nog veel te vinden, vooral op drukke dagen en in het weekend’’.

Maandagavond 23 maart jl. werd bekendgemaakt dat alle kapsalons hun deuren moesten sluiten. Deze periode duurde tot 11 mei jl. Evelyn Buijsen blikt terug: ‘‘In deze periode kom je er echt achter dat een kapsalon meer is dan een plek voor je haren. Wij hebben met veel klanten een hechte band opgebouwd. Sommige klanten blijven in je gedachten voorbij komen: ‘Hoe zou het gaan met zijn/haar gezondheid? Hoe gaat het met een nieuwe baan of een verbouwing? Oei, de bruiloft kan niet doorgaan’.
Vandaar dat wij veel klanten zijn gaan bellen om te horen hoe het ging, om te kijken of wij iets konden betekenen, een luisterend oor te bieden of advies te geven. Dat doen wij graag en het gaf een gerust gevoel als we de stemmen hoorden van onze klanten.

Maatregelen RIVM

‘‘We mochten open vanaf 11 mei jl., een week eerder dan aanvankelijk gedacht’’. Evelyn Buijssen worstelde flink met alle maatregelen waar zij zich aan moest gaan houden: ‘‘In mijn huidige salon zouden we aanpassingen moeten doen waarbij de beleving in de salon totaal anders zou worden. Naturlijk willen wij alle richtlijnen en adviezen graag opvolgen. Maar mijn inziens zou er een sfeer ontstaan waar ik mij, en ik vermoed ook mijn klanten, niet prettig bij voel’’. Een leegstaand pand aan de overkant van de straat bleek de oplossing. Binnen één weekend is deze ruimte omgetoverd tot een ‘pop-op haarstudio/barbershop’. ‘‘Iedereen die kon helpen, stak zijn of haar handen uit de mouwen. Het waren echt een hele bijzondere weken’’, glundert Evelyn Buijssen. ‘‘Wat een warm gevoel! Alles deden we samen’’.

Pop-up Haarstudio

‘‘Heren, kwetsbare klanten en bijvoorbeeld moeders met kinderen kunnen hier apart worden geholpen. Alles wat wij normaal in de salon aanbieden kan hier ook. En nog belangrijker; de sfeer blijft ontspannen in beide panden. Juist nu hebben sommige klanten dit nodig. Een kappersbezoek kan door alle maatregelen één van de weinige momenten in de week zijn dat er sociaal contact is. Dan wil je dat dat moment fijn verloopt. Een klant vroeg ons laatst of zij nog even mocht blijven zitten. Dan weet je dat je een juiste beslissing hebt genomen’’.

Foto: Cees Buijssen hanteert de kappersschaar in de pop-up studio aan de overkant van de straat. Hierdoor kunnen kwetsbare klanten apart geholpen worden.