Afbeelding
vrijdag 6 augustus 2021, 07:30

Petitie werpt vruchten af: minister komt met beter alternatief voor maatregelen Haringvlietbrug

STEENBERGEN – Goed nieuws voor Jeroen Hulhoven (foto), petitionaris van de petitie ‘Geen gedeeltelijke afsluiting van de A29 bij de Haringvlietbrug’ en voor de ruim 17.500 ondertekenaars ervan. Gisteravond maakte Cora van Nieuwenhuizen, minister van Infrastructuur en Waterstaat bekend, de maatregelen uit te stellen tot 23 augustus en de twee rijbanen open te houden.

De eerder aangekondigde maatregelen riepen een storm van protest op. Gemeenten, de transport- en logistieke sector, ondernemers en inwoners vonden de maatregelen compleet onacceptabel. Het terugbrengen van de snelheid naar 50 km per uur en het afsluiten van één van de twee rijstroken zou de weggebruikers dagelijks een uur vertraging op gaan leveren. De directe aanleiding van de maatregelen, de slechte staat van de brug, zou pas in 2023 daadwerkelijk aangepakt worden terwijl eventuele alternatieven niet goed onderzocht waren.

Constructieve samenwerking

Onder politieke en publieke druk onderzocht de minister alsnog wat de mogelijkheden waren om de gevolgen voor het verkeer binnen de perken te houden. Gisteravond kwam zij met haar antwoord. “In goede en constructieve samenwerking tussen Rijkswaterstaat, het Openbaar Ministerie en de Veiligheidsregio is er een oplossing gevonden waarbij het verkeer met een maximumsnelheid van 50 km/uur over twee versmalde rijstroken in beide richtingen kan worden geleid.” Omdat deze maatregelen wel enige voorbereiding vergen, gaan de maatregelen niet op 9, maar op 23 augustus in.

Stapje extra

Reden voor een vreugdesprongetje door Kruislander Jeroen Hulhoven die afgelopen weekend de online petitie startte om Rijkswaterstaat te doordringen van de onredelijkheid van de maatregelen. In de dagen die volgden, ondertekenden vele duizenden medestanders de petitie. Toch kan er volgens Hulhoven nog wel een stapje extra gezet worden door Rijkswaterstaat. “Ik hoop dat er gezocht blijft worden naar haalbare alternatieven waarbij de snelheid niet omlaag hoeft en weggebruikers geen extra hinder ondervinden. Vooropgesteld dat de veiligheid boven alles gaat.”

Uit de Steenbergse Courant