Afbeelding
zondag 18 april 2021, 14:10

Openbaar Vervoer in de komende jaren onder druk

REGIO – Is het verdwijnen van de bushalte uit de kern van Dinteloord het begin van een negatieve spiraal die ook de andere kernen zal treffen? Wie de laatste mededeling van de Gedeputeerde Staten daarover leest, zal dat moeten beamen. Als gevolg van de coronacrisis is het aantal reizigers fors gedaald en zijn bezuinigingen onvermijdelijk. Ook met steun van het Rijk, zal het schrappen van lijnen noodzakelijk zijn, zo klinkt het sombere scenario. De gemeente Steenbergen vreest bijvoorbeeld voor buslijn 102 die Nieuw-Vossemeer aandoet. Richting de Provincie Zeeland is het belang van de lijn onderstreept, maar er is nog geen definitief antwoord.

Tot en met het derde kwartaal van dit jaar vergoedt het Rijk het grootste deel van de kosten. Wat er daarna aan steun zal komen, is nog onduidelijk. In afwachting daarvan is de Provincie, verantwoordelijk voor het OV, wel gestart met de voorbereidingen van een nieuwe dienstregeling, waarbij hoogstwaarschijnlijk pijnlijke besluiten moeten worden genomen. Op plekken met weinig reizigers zullen overdag op werkdagen, in de avonduren en in het weekend OV-verbindingen verdwijnen.

Politiek: “Samenwerken met buurgemeenten en alternatieven zoeken”

De gemeenteraad heeft al eerder aandacht gevraagd voor deze ontwikkeling. De motie van PvdA en D66 om van het college te vragen de leiding te pakken in gesprekken over het Openbaar Vervoer, liep onlangs op niets uit. Toch blijft PvdA’er Nadir Baali wel pleiten om de samenwerking op te zoeken met omliggende gemeenten. “Dat lobbyen met collega-wethouders is zinvol en kan helpen om de beste oplossing te vinden voor de plekken waar gaten dreigen te vallen in het OV. Er wordt al op zoveel vlakken samengewerkt; dat moet hierbij ook.”
Hij begrijpt echter wel dat het voor busbedrijven onhaalbaar is om voor een paar passagiers bussen te laten rijden. Toch wordt het nieuws hierover wel goed in de gaten gehouden door bijvoorbeeld studenten en scholieren, zegt Maurice Remery (Gewoon Lokaal!), zelf woonachtig in Nieuw-Vossemeer. “Die zijn van die lijn 102 afhankelijk. Ik denk dat het zaak is om voor de beste alternatieven te gaan; zoals met app-diensten en buurt- en belbussen.”

Het is afwachten of het Rijk nog met extra geld over de brug komt. De Gedeputeerde Staten stellen in ieder geval dat de grote reizigersterugval grotendeels het gevolg is van het Rijksbeleid om in lockdown te gaan, en leggen de verantwoordelijkheid voor het herstel van de OV-sector dus ook daar.

Foto: Voor de leefbaarheid van een kleine kern als Nieuw-Vossemeer is een busverbinding belangrijk. Maar door teruglopende reizigersaantallen zal het traditionele openbaar vervoer zoals we het kennen, steeds meer onder druk komen te staan.
[ door Nicole van de Donk ]
Foto: Peter Vermeulen © Steenbergse Courant

Uit de Steenbergse Courant