Ondernemers Renate en Adrie de Bruijn: “Deze tijd heeft er ook voor gezorgd dat lokaal ondernemerschap bewuster wordt gewaardeerd”

DINTELOORD – Hun bedrijf bestaat inmiddels al zo’n zestig jaar. Als opvolgers van Piet en Eef de Bruijn runnen Adrie en Renate de Bruijn nu het bedrijf. Begin jaren 1980 verhuisde De Bruijn ‘voor verf en wonen’ naar de Westvoorstraat 36. Sinds 1997 doet Renate de winkel, terwijl echtgenoot Adrie op pad is voor schilderwerk, behang, glas en raamdecoratie. De coronatijd heeft hen na een poosje van aanvankelijke onzekerheid ook goede zaken gebracht.

“In het begin rezen er wel vragen. Een gevoel van onzekerheid. Wat gaat er gebeuren, gaan we helemaal op slot? Krijgt ons bedrijf hierdoor onherstelbare klappen? Maar al snel wisten klanten ons weer te vinden, al werd altijd wel even vooraf gebeld met de vraag of wij open waren”, vertelt Renate. “Corona heeft er aanvankelijk voor gezorgd dat de mensen weer veel in huis gingen doen. Dat betekende voor ons dat vooral de verven en het behang extra verkoop opleverden. Raamdecoratie bleef even achter, maar dat trekt nu weer aan”, licht Adrie toe. “Maar ik heb het echt te doen met collega ondernemers die zware klappen kregen. Neem de horeca, of bijvoorbeeld een groot Dinteloords bedrijf als JMT dat levert voor evenementen. Daarbij denk ik dat er nog een zwarte tijd aankomt. Dan gaan de mensen hun hand op de knip houden. Er wordt immers 6 tot 7 procent krimp verwacht”.

‘Kwaliteit laten ervaren’

Het tweetal geeft aan dat ze geen pessimisten zijn, maar zoveel mogelijk met optimisme tegen zaken aankijken. “Wij zijn van huis uit geen klagers. We werken hard, wonen hier boven de zaak in een eigen pand. We hebben ook geen personeelskosten en doen het werk samen. Daarbij zijn we ook ondernemers en moeten we er voor zorgen dat we dit uitstralen. We koesteren onze klanten, geven hen deskundig advies en laten hen ervaren dat onze producten soms wat duurder zijn van wanneer online wordt gekocht, maar dat de klant daar ook waarde voor krijgt. Het zij in betere producten die langer mee gaan, het zij in advies hoe een karwei moet worden aangepakt waardoor de start ervan goed is en er naast een goed resultaat ook minder bijkomende kosten zijn. Dat wordt een prijsverschil als snel terugverdiend”.

‘Uitdragen waarin je sterk bent’

De coronaperiode heeft ook gebracht dat de mensen het belang van lokaal kopen extra zijn gaan inzien. “We hebben hier in Dinteloord dan ook leuke winkels. Dichtbij en met gratis parkeermogelijkheden. En met ondernemers die van aanpakken weten en goed samenwerken. Voor de toekomst blijft het belangrijk om goed te kijken waar je sterk in bent en dat uit te dragen. Goede service en de juiste beleving blijven heel belangrijk. Ze zorgen voor de noodzakelijke klandizie waardoor Dinteloord aantrekkelijk blijft, een leuke plek om te wonen en te leven”.

Consumentenactie

Adrie en Renate de Bruijn wijzen graag nog even op de consumentenactie die de winkeliersvereniging Dinteloord Winkeloord in samenwerking met de plaatselijke horeca ter gelegenheid van het vijftigjarig bestaan organiseert onder de noemer ‘Shop, Eet & Drink”. Volle ingeleverde spaarkaarten maken kans op een van de 50 cadeaupakketten ter waarde van 120 euro. De actie loopt nog tot eind dit weekeinde.

Foto: Adrie en Renate de Bruijn staan er met plezier en ambitie voor hun klanten.
Foto: Peter Vermeulen

Door: Peter Vermeulen