Oktober = actiemaand: Wereldwinkel Steenbergen viert dubbel feest

STEENBERGEN – Het is feest aan de Kaaistraat 25 in Steenbergen. De Wereldwinkel Wereldwijd Steenbergen bestaat dertig jaar en dat gaat gevierd worden. Tot het eind van het jaar staan er diverse acties op het programma want wie jarig is, trakteert. Het is zelfs dubbel feest, want tien jaar geleden opende de eerste ‘echte’ Wereldwinkel haar deuren in hartje Steenbergen.

Hoewel de organisatie sinds 1990 actief is in Steenbergen, zou het nog tot 2010 duren voordat er een echte winkel kwam. Tot die tijd verkochten de vrijwilligers de producten onder meer achterin de kerken. De afgelopen tien jaar heeft de Wereldwinkel zowat alle hoeken van het ‘assenkruis’ van de stad gezien. Er werd begonnen in de Blauwstraat, vervolgens verhuisde men naar de Markt en sinds enkele jaren is het pand aan de Kaaistraat thuisfront.

Kraamcadeautjes

Ondanks dat de Wereldwinkel zijn eerste kroonjaar als volwaardig filiaal viert in Steenbergen, valt er aan de naamsbekendheid nog wel wat te verbeteren. “Ik kom nog met regelmaat mensen tegen die niet weten dat Steenbergen een Wereldwinkel heeft,” vertelt Anja Adriaansen die een jaar geleden Yvonne van Deursen opvolgde als voorzitter. “Daar gaan we de komende jaren echt mee aan de slag.”
De corona-periode heeft de winkel wel meer klandizie gebracht. “Mensen deden toch meer inkopen in de eigen woonkern. Bovendien zijn we momenteel de enige echte cadeauwinkel van Steenbergen en we hebben gewoon een mooi assortiment. We hebben zelfs een hele leuke lijn kraamcadeautjes.”

Fairtrade

De Fairtrade food-producten waar de Wereldwinkel het meest om bekend staat, hebben de afgelopen jaren juist aan terrein verloren. “Ook bij de supermarkten worden er steeds meer Fairtrade producten aangeboden,” legt voorzitter Anja uit. “Dat is heel goed natuurlijk maar wij kunnen het niet verkopen voor de prijzen die zij vragen. Vandaar dat het assortiment steeds verder opschuift richting cadeauartikelen.

The Good Roll

Vanaf 1 oktober gaan er drie acties van start om de het jubileum 30/10 te vieren. Om te beginnen mag Iedere klant een envelop trekken waarmee een korting van 10 of 30 procent ‘gewonnen’ kan worden. Vervolgens komt er een facebook Like & Deel-actie om de bekendheid van de winkel een stevige boost te geven. Iedere week wordt er onder de deelnemers hieraan een cadeaupakket verloot.

Tot slot heeft de jarige shop een actie rond wc-papier wat met het oog op een mogelijke tweede lockdown een goed idee lijkt. Het gaat uiteraard niet om zomaar wc-papier, maar om de vrolijke variant ‘The Good Roll’. Goed voor alles, want geproduceerd van gerecycled papier en een groot deel van de opbrengst gaat naar de bouw van toiletten te bouwen in de arme delen van Afrikaanse landen.

Op de foto twee vrijwilligsters van het Wereldwinkelteam: Addie van den Aarssen en Daniëlle van den Berg