Mobiliteitsvisie door gemeenteraad met scepsis ontvangen: Raad is toekomstdiscussies beu en wil actie

STEENBERGEN – Het stof van de discussie over de Toekomstvisie is nog maar net neergedaald of de volgende visie van het college stond woensdagavond alweer op de agenda. De mobiliteitsvisie 2040 is een afgeleide van de onlangs afgeschoten Toekomstvisie en moet een beeld schetsen hoe verkeer en mobiliteit er in de komende 20 jaar uitziet. Maar uit de discussie in de raad werd vooral duidelijk dat de raadsleden ‘visie-moe’ zijn. “Die verkeersknelpunten in de gemeente zijn voor iedereen allang duidelijk; liever vandaag dan morgen de schop in de grond”, zo klonk het vanuit meerdere fracties.

Inmiddels zou het woord GVVP (Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan) bij iedere inwoner bekend in de oren moeten klinken. Het is namelijk het toverwoord dat de oplossing moet gaan bieden voor allerlei verkeersknelpunten in de gemeente, zoals bijvoorbeeld in de Burgemeester van Loonstraat en Fabrieksdijk. Het GVVP moet in september vastgesteld worden, maar voor het zover is moet deze mobiliteitsvisie antwoord geven op de vraag waarom mobiliteit zo belangrijk is voor de gemeente Steenbergen. “We hadden voor ogen dat de Toekomstvisie als een paraplu dient waar we verschillende visies zoals deze over mobiliteit aan kunnen ophangen. Natuurlijk zitten we in de tussentijd niet stil en worden er allerlei zaken aangepakt zoals bijvoorbeeld op de Heense Molen”, vertelde wethouder Wilma Baartmans in de oordeelvormende vergadering.

“Met geouwehoer los je geen problemen op”

Maar voor het merendeel van de gemeenteraad is het meer van het hetzelfde: globale ambities en vanzelfsprekende uitgangspunten als ‘verkeersveilige omgeving voor iedereen’ en ‘bedrijven moeten goed bereikbaar zijn’. “Hoe durf je dat speerpunten te noemen? Met geouwehoer los je geen problemen op. Onze oplossing is: pak de lijst met speerpunten erbij en ga aan de slag”, zo was het snoeiharde oordeel van Joop Stoeldraijer (PvdA).
Volgens de Volkspartij zit niemand meer te wachten op een wollige visie met veel plaatjes. “Liever hebben we een Top 5 van knelpunten met een toezegging welke als eerst aangepakt gaat worden. Vlak naast het gemeentehuis ligt bijvoorbeeld een nieuwe wijk die te krap is gemaakt en ook bij de school zijn al tijden problemen met de verkeersstromen”, aldus Danker Kouwen.

Gewoon Lokaal! ziet wel nut van mobiliteitsvisie

Volgens wethouder Baartmans lopen de raadsleden een stap te ver vooruit en gaat dat echt allemaal gebeuren zodra het GVVP af is. “Voor nu is het belangrijk om de kaders voor de komende jaren weg te zetten.” Ze werd daarbij gesteund door haar eigen partij Gewoon Lokaal! die het nut van de mobiliteitsvisie wel degelijk ziet. “Je moet wel weten wat er op je afkomt, in plaats van alleen maar alles ad hoc aan te pakken. Als je namelijk ergens een verkeerssituatie aanpakt, heeft dat effect op een andere plek”, zei fractievoorzitter Maurice Remery.

Stoplicht staat op rood

De discussie dreigde nog even te ontvlammen toen wethouder Baartmans zich liet ontvallen dat het college de Toekomstvisie wel waardevol vindt. “Gelukkig dat wij er wel wat aan hebben anders zou het helemaal zonde zijn.” Raadslid Joop Stoeldraijer wilde weten of de mening van de raad dus terzijde wordt geschoven, maar volgens de wethouder had ze het niet zo bedoeld. “Het is nu eenmaal zo gelopen. We zijn al een jaar geleden met de mobiliteitsvisie begonnen en toen wisten we nog niet wat de Toekomstvisie zou gaan brengen”, zo klonk haar verdediging. Maar de Volkspartij wil dat er op de gemeentepagina van de gemeente geen reclame meer wordt gemaakt voor een Toekomstvisie die is afgewezen door de raad. “Als het stoplicht rood is, moet u stoppen en nu rijdt u door”, besloot Danker Kouwen.

Foto: Hier een van de knelpunten die bij vrijwel iedereen allang duidelijk is: De Fabrieksdijk die mondt uit bij de Kade, waar door de voorrangssituatie – verkeer van rechts heeft voorrang op verkeer van Burgemeester van Loonstraat / Kade – voor behoorlijke opstopping zorgt. De diverse weggebruikers staan op elkaar te wachten omdat auto’s vanaf de Fabrieksdijk voorrang hebben op het verkeer van links, maar moeten wachten op het verkeer dat vanaf de Kade naar de Burgemeester van Loonstraat rijdt.

Door: Nicole van de Donk