Martin Achterberg van Albert Heijn: “Ons hele team werkt met man en macht om de klant van dienst te zijn”

STEENBERGEN – Het zijn pittige tijden voor alle winkels en bedrijven. Het Coronavirus zorgt voor forse druk en problemen. Thuiswerken en omzetverlies zijn sleutelwoorden. Het minste last lijken de supermarkten te hebben. Althans als gekeken wordt naar de omzet, want voor het overige geldt dat er keihard gewerkt moet worden om de stormloop op de artikelen te verwerken.

“Het is hier echt alle hens aan dek. We werken met man en macht en draaien op volle toeren, haast dag en nacht. Ik moet ons hele team een groot compliment maken, iedereen is heel betrokken en we helpen elkaar”, vertelt Martin Achterberg. Het grootste probleem waar de supermarkt wereld mee te maken heeft is de bevoorrading. Hoewel er in de enorme magazijnen landelijk volop producten zijn, lukt het nog niet goed om deze in de winkels te krijgen. “Alles was in de transportwereld kan rollen rijdt. Er zijn tal van andere transportbedrijven – groot en klein – extra ingeschakeld om de winkels te bevoorraden. Zodra er producten binnenkomen wordt keihard gewerkt om ze in de schappen te krijgen. En vervolgens zie je dat bepaalde artikelen in een mum van tijd in de winkelwagens belanden. Neem bijvoorbeeld het toiletpapier. Vanochtend werden vier containers gelost. Binnen een uur was alles verkocht en keken we weer tegen een leeg schap”.

Tegennatuurlijk

“Gelukkig zijn veel van onze klanten begripvol. Ze merken wel dat we niet de service kunnen bieden zoals men die van ons gewend is en snappen dit. Even in ons eigen magazijn gaan kijken of een bepaald product er nog is lukt echt niet meer. Wat er in de winkel ligt, dat is het. Dit is voor ons tegennatuurlijk. Je kent mij, ik ben echt een winkeldier en wil er voor onze klanten zijn en dat geldt ook voor ons hele team. Maar in deze waanzinnige tijden is dat echt niet mogelijk”.

Helaas ook naar gedrag

“Er zijn ook klanten – gelukkig een flinke minderheid – die helaas gedrag vertonen, dat je normaal niet van het gewend bent en van herkent. Die worden haast agressief. Er zijn zelfs voorbeelden van mensen die producten bij andere klanten uit het karretje pikten”.

Maatregelen veranderen per dag

“De producten waar het meest bij gehamsterd wordt laten zich raden: pasta’s, rijst, wc papier, groente conserven en dergelijke, de lang houdbare producten. De mensen vrezen een lockdown en dat is te begrijpen. De maatregelen veranderen per dag. Geen sluiting, nadenken over een mogelijke sluiting, voorlopig niet, maatregelen die in andere landen worden genomen, het aantal besmettingen; het geeft grote onzekerheid”. Hoe dan ook wij doen echt onze uiterste best. Het zal alleen nog dagen duren voor we de voorraad op peil krijgen. En bij een lock down wordt het probleem voor onze klanten helaas groter”.