Kappers blij maar ondernemers blijven bungelen

STEENBERGEN – Wie op dinsdagochtend probeerde om kapper Haer van den Adel te bereiken, kwam van een koude kermis thuis. Dorith Brouwers, eigenaresse van de kapsalon aan de Kaaistraat, werd gedwongen om de hoorn van de haak te leggen om de nieuwe planning in goede banen te kunnen leiden. Vanaf 3 maart zijn de contactberoepen weer toegestaan en menig inwoner staat te trappelen om van zijn of haar ‘coronacoupe’ verlost te worden. “Een heleboel klanten proberen ertussen te komen, maar ik werk de lijst eerlijk af”, aldus Brouwers.

Een eerlijk is in dit geval de meneer bellen die op 15 december om 8:30 uur eigenlijk een afspraak had. Alsof de wereld even heeft stilgestaan wordt nu de draad in de kapsalon weer opgepakt. “Mensen zijn erg blij als ik ze aan de lijn krijg. Het gaat niet alleen om het knippen, maar ook het sociale aspect van een bezoekje aan onze zaak speelt een grote rol. Ik heb tijdens de lockdown ook mensen gehad die gewoon een kopje koffie wilden drinken met me. Maar verzoekjes om te knippen heb ik altijd resoluut afgewezen.”

“Don’t call us, we call you”

Het is dus een hele puzzel die Dorith Brouwers met haar personeel moet zien rond te krijgen. Met 2000 klanten zullen ze de komende dagen voornamelijk met een telefoon aan hun oor staan. “Het is het principe van: ‘don’t call us, we call you’, want anders raken we het spoor bijster. We zijn natuurlijk blij om weer klanten te kunnen ontvangen, want je hebt dat contact echt gemist. Toch waren we hier iedere ochtend aanwezig; al is het achterstallig onderhoud nu echt wel weggewerkt en is alles hartstikke schoon. Alleen de ramen doen we nog als finishing touch.” Al moet haar collega buiten de zeem continu neerleggen vanwege de passerende klanten die haar vragen wanneer het hun beurt is om geknipt te worden.

Winkelen op afspraak weer puzzel voor ondernemers

Hoe fijn het voor de kappers is dat ze open mogen, hoe zuur het voor de eigenaren van ‘niet-essentiële’ winkels is. Een paar deuren verder, bij de Marskramer, geeft franchisenemer Mikhayla van Holten net een bestelling mee aan een klant die aan de deur staat. Het systeem van Click & Collect loopt nu al een tijdje en dat zorgt in ieder geval voor wat verkoop, maar het is overduidelijk dat de onderneemster niets liever wil dan de deuren van haar winkel weer wagenwijd open te zetten, in plaats van op een kier. Natuurlijk is de nieuwe versoepeling waarbij klanten op afspraak per twee in de winkel mogen weer een stapje erbij, maar ze ziet het vooral als een zoethoudertje. “Ik moet nog gaan ervaren hoe dat in de praktijk gaat werken, want het bestellen en afhalen gaat ook gewoon door. Bovendien weet ik nog niet precies hoeveel tijd ik per klant nodig ga hebben. Ik wil natuurlijk liever niet iemand wegsturen als de volgende klant op de stoep staat. Ik voel me overigens wel gesteund door de eerste reserveringen die gisteravond op m’n telefoon binnenkwamen.”

Ongelijkheid begint te wringen

De ongelijkheid die in de winkelstraat ontstaat tussen open en gesloten zaken, begint nu echt te wringen. De opgeluchte ondernemers voelen zich enigszins bewaard tegenover de buren, en die vragen zich op hun beurt af hoelang deze situatie nog gaat voortduren.
Zo moet Andrea Suijkerbuijk van lifestylewinkel De Suijkerpot al weken de drukte bij drogisterij Kruidvat aanzien, en nu gaat de kapper naast haar ook open. Maar ze weigert daar somber van te worden. “Ik zie het maar positief dat klanten nu lekker op hun gemakje kunnen rondkijken. De eerste afspraken staan al gepland. En tijdens de lockdown heb ik veel mensen kunnen helpen met nieuwe meubeltjes en interieurspullen, want iedereen is bezig het thuis gezellig te maken. Maar uiteindelijk wil je natuurlijk weer het liefste klanten ontvangen die lekker komen snuffelen, want het draait bij ons ook om een stukje beleving in de winkel.”

Foto: Bij kapper Haer van den Adel in de Kaaistraat is het alle hens aan dek om voor zoveel mogelijk klanten vanaf 3 maart een plekje in de kappersstoel te reserveren.

Foto: Ongelijkheid in de winkelstraat: bij de ene ondernemer mogen de deuren open, en bij de ander slechts op een kier voor afhaal of op afspraak.

Beelden bij dit artikel