Jong talent op de bok bij Volharding

STEENBERGEN – Om het dirigentenvlees in de kuip van Muziekvereniging Volharding op peil te houden, heeft de vereniging zes van haar getalenteerde musici uitgenodigd voor een viertal bijeenkomsten in ontmoetingscentrum ’t Cromwiel. Niemand minder dan dirigent Pierre van Broekhoven uit Sint-Annaland, laat de aspirant dirigenten hier ervaren hoe het is om, staande op de bok en gewapend met een baton, een orkest te leiden.

Nog wat onwennig beklommen de uitverkorenen -Anne Geers, Thijs Boonman, Wouter van Agtmaal, Gijs Willigers, Carola van Kuijk en Marianne van Tilburg- op maandagavond 3 september de dirigentenbok voor de eerste repetitie. Tijdens de vier bijeenkomsten, die doen denken aan het Tv-programma ‘Maestro’, werken de dirigenten samen met het gelegenheidsorkest –bestaande uit musici van Muziekvereniging Volharding en Harmonie Amicitia- toe naar het optreden van de ‘grand finale’. Tijdens deze proef op de som, zullen de dirigenten alle nieuwe vaardigheden in praktijk brengen om zodoende de orkestleden ertoe te bewegen de mooiste versie van het, door de dirigenten zelf uitgekozen, muziekstuk ten gehore te brengen.

Mensen nieuwsgierig maken

Claudia de Groen zegt haar dirigentcarrière voor een groot deel te danken te hebben aan het feit dat haar talent bij  Volharding al in een vroeg stadium werd opgemerkt en dat zij door de leden voordurend werd uitgedaagd en geënthousiasmeerd om dit talent vooral niet onbenut te laten. “Nu is het de beurt aan mijn generatie om de nieuwe aanwas bewust te maken van het talent dat zij bezitten, ze te laten proeven van de vele mogelijkheden op muziekgebied en vooral om ieders nieuwsgierigheid te blijven prikkelen. Dit initiatief is een voorbeeld van de manieren waarop onze vereniging dit wil bewerkstelligen.”

Het begint bij je kwetsbaar op durven stellen

Het leiding geven aan een orkest is volgens de Groen bepaald geen kleinigheid en vergt, ongeacht de omvang van het gezelschap, iedere keer dezelfde vaardigheden van een dirigent. “Voor ieder optreden is het aan de dirigent om binnen het orkest een optimale balans te  creëren en om alle orkestleden in dezelfde cadans te krijgen. Niet alleen de handbewegingen, maar ook de mimiek en de gehele lichaamshouding van de dirigent zijn allesbepalend voor de sfeer binnen het orkest. Het neerzetten van een muzikale prestatie van niveau, begint bij de durf en de bereidwilligheid van een dirigent om zich kwetsbaar op te stellen.” Volgens nestor Pierre van Broekhoven is het sociale aspect misschien wel het allerbelangrijkste: “Je kunt beschikken over de allerbeste technieken, maar wanneer je niet goed met mensen om kunt gaan ben je niet weggelegd voor het dirigentschap.”

Gijs breng je niet zomaar van de wijs!

De zeventienjarige Gijs Willigers uit Welberg is de jongste telg binnen het zeskoppige dirigentgezelschap. De vijfdejaars Gymnasiumstudent aan het Juvenaat in Bergen op Zoom zegt met alle liefde tijd te hebben vrijgemaakt in zijn drukbezette agenda om deze kans met beide handen te grijpen. “Na twee jaar blokfluit te hebben gespeeld, speel ik nu sinds zes jaar  Saxofoon en daarnaast sinds een jaar Fagot.” Gemiddeld zegt Gijs zo’n zes uur per week aan zijn passie voor muziek te besteden. Daarnaast traint hij drie uur per week voor zijn andere passie, het wedstrijdzwemmen en zal hij natuurlijk ook de nodige tijd aan zijn studie moeten besteden. Gijs zegt zijn muzikaliteit overgedragen te hebben gekregen van zijn vader Mark en besteed veel van zijn spaarzame vrije tijd aan deze hobby. Bij Harmonie Amicitia en Dweilband ‘Effe d’r Neffe’ speelt Gijs Tenorsax, bij Jong Volharding Bariton- en Altsax en bij Harmonie Volharding Fagot. Gevraagd naar zijn sterke en wat zwakkere punten, geeft Gijs aan dat hij het contact met mensen wat lastiger vindt, maar dat het muzikaal gezien volgens hem wel goed zit. “Door zijn aardige en vrolijke karakter en door zijn deskundigheid, neem ik de adviezen van Pierre heel graag aan. Ik probeer hier lering uit te trekken om straks een verpletterende indruk te kunnen maken de vertolking van mijn ‘Pirates of de Caribean-Medley’.”

Door Mascha Diaz ©Steenbergse Courant/KijkopSteenbergen.nl