HEMA Steenbergen opent deuren voor werelds concept

STEENBERGEN – Wanneer HEMA Steenbergen deze zaterdag om 17.00 uur haar deuren sluit, betekent dit het startsein voor een hele nieuwe wereld. In amper vijf dagen tijd krijgt de binnenkant van de winkel namelijk een complete make-over. Wanneer de eerste klant vrijdagmorgen 8 september om klokslag 9 uur door de schuifdeuren komt, staat hem een ‘brand new world’ te wachten. Nog altijd de vertrouwde winkel maar wel met een nieuw, fris gezicht en de internationale toevoeging ‘Worlds’ achter de rode HEMA-letters.

“Twee jaar geleden hebben we fiks verbouwd, maar in ondernemersland ben je nooit klaar,” aldus franchisenemer Kees de Bruin. De uitdaging Hema Worlds grijpt hij naar eigen zeggen “vol overtuiging” aan al is de timing, tijdens de jaarmarkt, misschien niet ideaal: “In 26 weken gaan 386 HEMA’s in Nederland over naar het nieuwe concept. Dat vergt een strakke planning en een efficiënte aanpak. Bovendien, het ideale moment bestaat gewoon niet voor dit soort operaties.”

Inspireren en verleiden

Tijdens de lange dagen vol keihard werken die voor de boeg liggen, houdt De Bruin de blik strak gericht op de horizon die veel moois herbergt. “Qua uitstraling verandert de winkel compleet. De klant krijgt er het gevoel veel meer ruimte te hebben en zal daardoor langer bij ons willen verblijven. Dat is precies de bedoeling. We willen de klant uitnodigen, inspireren en verleiden, meer nog dan we nu al doen.”

Succesvolle pilot

Om dat te bewerkstelligen wordt de winkelruimte opgedeeld in zogenaamde ‘werelden’. De wereld van dames bijvoorbeeld, maar ook van koken en bureau. “De wereld van beauty breidt aanzienlijk uit en wordt echt prachtig,” licht De Bruin een tipje van de sluier op. De nieuwe formule is geen luchtballon maar een beproefd concept, overgenomen van de HEMA-filialen in Spanje en Frankrijk. Na een succesvolle pilot bij enkele Nederlandse filialen is besloten de formule uit te rollen over de rest van het land.

Geen paniek

Buiten de nieuwe look maakt ook het assortiment een vernieuwingsslag door. “Iedere HEMA wordt in zekere zin maatwerk,” licht de Steenbergse franchsienemer toe. “Zo is er gekeken naar de samenstelling van de bevolking, de belangrijkste doelgroepen en naar het productaanbod in de omgeving. Daaruit is een profiel voor het assortiment ontstaan. De producten in bepaalde werelden, bijvoorbeeld ‘Cadeaus’, zullen snel wisselen, passend bij de wens van de hedendaagse consument.” Om paniek te voorkomen, voegt De Bruin toe: “Vaste waarden waar de consument ons al sinds jaar en dag voor weten te vinden, komen natuurlijk gewoon terug. We streven ernaar dat in de toekomst niemand nog na hoeft te denken over waar hij of zij een product moeten kopen, maar gewoon rechtstreeks naar de HEMA gaat.”

Rookworst en tompouce

Om nog maar eens te benadrukken dat alles verandert, terwijl er tegelijkertijd ook helemaal niets verandert, draaien de opening en de sluiting van de winkel om twee van de bekendste HEMA-toppers: de rookworst en de tompouce. De eerstgenoemde sappige lekkernij gaat met een vetvrij papiertje erom drie dagen lang over de toonbank tijdens de jaarmarkt. Van de tompouces liggen  er op vrijdag 9 september voor iedere klant vier te wachten. Mits er 10 euro of meer besteed wordt bij de nieuwe HEMA Worlds.

Foto: Het personeel van HEMA Steenbergen is klaar voor de strijd. In vijf dagen tijd moeten zij met elkaar invulling geven aan het ‘Worlds’- concept en dat gaat de nodige voeten in aarde krijgen. Naar het resultaat kijken zij nu al uit: een overzichtelijke, moderne, inspirerende winkel met een fris uiterlijk die klaar is voor een  glansrijke toekomst.