‘Hart voor de stad’ uit de startblokken

STEENBERGEN – Ruim zeventig belanghebbenden waren vorige week present bij de startavond van ‘Hart voor de Stad’, het project waarmee het centrum van Steenbergen zich opmaakt voor de toekomst. 'Steenbergen heeft overduidelijk een verhaal maar moet het wel gaan vertellen', zo luidde een belangrijke conclusie van de bijeenkomst.

,,De neuzen staan allemaal dezelfde kant op. Alle aanwezigen zijn ervan doordrongen dat we er samen voor moeten zorgen dat Steenbergen een gezellige, gastvrije stad wordt waar het goed toeven is,’’ stelde voorzitter Kees de Bruin van Retail Platform Steenbergen naderhand.

Kracht van samenwerken

Vooral ondernemers, maar ook vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties, raadsleden en inwoners gaven acte de présence. Ook de Rabobank, die samen met de Gemeente Steenbergen het leeuwendeel van de kosten van het project betaalt, was vertegenwoordigd. Ed Vreman, directievoorzitter Rabobank Zuidwest-Brabant: ,,De kracht van dit plan is dat het een initiatief van de ondernemers is, geënt op de kracht van samenwerken. Dat is voor ons als coöperatieve bank een belangrijke reden om mee te doen.”

'Wat voor winkelgebied wil je zijn?'

De verdere uitvoering van ‘Hart voor de Stad’ ligt in handen van Vermeulen Steenbergen en InRetail, de brancheorganisatie retail non-food. Marc Majolée van InRetail verzorgde een presentatie over ‘de nieuwe winkelstraat’ in verhouding tot het Steenbergen van nu. Hij schetste de ontwikkelingen waar Nederland mee te maken heeft en het pad richting de toekomst dat nog te gaan is. ,,Je moet met elkaar bepalen wat voor winkelgebied je wilt zijn. Waarmee gaan we de consumenten naar Steenbergen trekken? Wat betekent dit voor de ondernemer? Welke identiteit heeft Steenbergen eigenlijk? En als we dat allemaal bepaald hebben, komt het moeilijkste: samenwerken.”

'Markt nog niet de A1-locatie die het pretendeert te zijn'

In aanloop naar de startavond maakte een kleine groep belanghebbenden een schouwronde door het centrum van de stad. Majolée deed daar als buitenstaander met kennis van zaken aan mee en schuwde niet om de vinger op de zere plek te leggen. ,,Alle trekkers, zoals de supermarkt en de Hema, zitten eigen op de verkeerde plek. Te ver buiten het echte centrum, de Kaaistraat. Ook voor de Markt ligt er nog een enorme opgave, want op dit moment is het zeker niet de A1-locatie die het pretendeert te zijn.”

Maar er was ook veel positiefs te melden over de binnenstad. ,,Mooie kerken, fraai plaveisel, schitterende panden waar ondernemers echt hun best voor doen. Gebouwen met veel historie: Steenbergen heeft overduidelijk een verhaal maar moet het wel gaan vertellen,” aldus Majolée.

Werksessies

De komende maand gaan de belanghebbenden in een tweetal werksessies vier onderwerpen behandelen waarmee voldoende input voor een notitie met speerpunten en concrete actiepunten komt. Het hele proces moet binnen een half jaar zijn afgerond waarna de woorden omgezet moeten worden in daden.

Wie belangstelling heeft om aan te sluiten bij de werksessies, kan contact opnemen met het secretariaat van RPS via info@rpsinfo.nl of 06-51742572.