‘Hart voor de stad’ gaat van start

STEENBERGEN – “We doen het samen.” Met deze kernboodschap gaat een breed scala belanghebbenden vanaf deze week de uitdaging aan om het centrum van Steenbergen  toekomstbestendig te krijgen. Na een eerste periode van inventariseren, analyseren en brainstormen moet er komend najaar een uitvoeringsprogramma op tafel liggen, om het stadshart binnen drie jaar te laten kloppen als nooit tevoren.  

“Het Steenbergse koopcentrum staat onder druk,” legt Kees de Bruin, voorzitter van Retail Platform Steenbergen (RPS), het waarom van het projectplan uit. “Winkelpanden staan leeg en het vinden van een goede invulling is niet gemakkelijk. Daar komt bij dat tijden voorgoed veranderd zijn. Onder invloed van de crisis maar ook het aankoopgedrag van de consument is in niets hetzelfde als tien jaar geleden. Internet maakt dat we anders moeten kijken naar de toekomst en naar de invulling van ons winkelcentrum.”

'Hart van Steenbergen van essentieel belang voor de leefbaarheid van de hele stad'

“Het allerbelangrijkste uitgangspunt daarbij is dat we het samen moeten doen,” vervolgt De Bruin. “Als winkeliers moeten we van onze eilandjes af. We zijn geen concurrenten van elkaar, maar collega’s. Eigenlijk moet de bezoeker het centrum als één grote winkel met verschillende afdelingen ervaren. En de consument moet de ambassadeur willen zijn ban een bruisend centrum. Het hart van Steenbergen is van essentieel belang voor de leefbaarheid van de hele stad. Dus dat moet letterlijk en figuurlijk kloppen.’’

'Dat partners de kosten gezamenlijk dragen, geeft aan dat zij het belang onderkennen'

Het projectplan is een initiatief van RPS. “Maar het is zeker niet ván ons,” benadrukt De  Bruin. “De kracht zit hem juist in de samenwerking met onze partners.” Dat zijn Rabobank Zuidwest-Brabant, Gemeente Steenbergen en Koninklijke Horeca afdeling Steenbergen. De uitvoering berust bij Vermeulen Steenbergen en branche-organisatie InRetail. De kosten (12.000 euro) worden door de partners gezamenlijk gedragen waarbij de Rabobank en de gemeente het leeuwendeel voor rekening nemen. “Daar zijn we hen dankbaar voor,” aldus De Bruin. “En voor het feit dat zij actief deelnemen aan het proces. Het geeft aan dat zij het belang ervan onderkennen.”

Hard voor het hart

Een lange lijst uitnodigingen is inmiddels de deur uit. “De volledige gemeenteraad, de ondernemers in de binnenstad, horeca, maatschappelijke organisaties, inwoners,” somt de Bruin op. “Samen is het sleutelwoord waarmee wij dit proces op gaan tuigen. Vandaar dat we als projectnaam gekozen hebben voor ‘Hart voor de stad’. Hoewel we hart ook met een ‘d’ hadden kunnen schrijven. Samen maken we ons hard voor het hart van de stad.”

'We leren van het verleden, maar laten ouwe koeien in de sloot'

Hoeveel deelnemers er zullen zijn, is nog even afwachten: “We hopen dat zoveel mogelijk van de genodigden zich daadwerkelijk aanmeldt voor de startsessie. De tijdsinvestering is beperkt terwijl de opbrengst groot zal zijn. We moeten er met elkaar van doordrongen raken dat we het echt samen moeten doen. En met de blik gericht op de toekomst. We leren van het verleden, maar laten ouwe koeien in de sloot.”

Wat de uitkomsten van het proces zullen zijn, is ook voor Kees de Bruin nog een slag in het duister. “We gaan niet voor de muziek uitlopen. Misschien komen er wel ideeën uit die ik nu met de beste wil van de wereld nog niet kan bedenken.”