‘Gemeente App’ om dienstverlening te optimaliseren

STEENBERGEN – Er komt een speciale, voor iedereen gratis te gebruiken ‘Gemeente App’ (voor smartphone, tablet en computer) om de contacten tussen de gemeente Steenbergen en haar burgers te verbeteren. De applicatie maakt het mogelijk om, zowel vanuit de gemeente als vanuit de bevolking, allerlei meldingen te doen en de status daarvan te volgen.

Dit betreft met name zaken die zich afspelen in de openbare ruimte, maar de toepassingen zijn volgens wethouder Petra Lepolder legio. Inwoners kunnen middels de app in een handomdraai een klacht indienen over bijvoorbeeld een kapotte straatlantaarn of vragen waarom, bijvoorbeeld,  hun straat ‘ineens’ is afgesloten.

Daarnaast wil de gemeente op de app actief gaan communiceren wanneer ergens werkzaamheden plaatsvinden (ook van nutsbedrijven en onderaannemers), vergaderingen worden gehouden of bijvoorbeeld de openingstijden van het gemeentehuis op bepaalde dagen anders zijn dan gebruikelijk.

Allemaal met het doel om de dienstverlening naar de burgers toe te optimaliseren, zo benadrukte Lepolder deze week in de oordeelsvormende vergadering van de raad, die positief staat tegenover de invoering van app. Dat gaat, als het goed is, over enkele maanden gebeuren.

De kosten van de app bedragen 40.000 euro voor de aanschaf en installatie, plus structureel ruim 4000 euro per jaar voor het gebruik van de licentie. De app is een toevoeging aan bestaande software die gemeente gebruikt voor haar melddesk. Een deel van de eenmalige uitgave wordt besteed aan een reclamecampagne, want het succes van de ‘Gemeente App’ is volgens Lepolder wel in belangrijke mate afhankelijk van een zo groot mogelijk aantal gebruikers.