zaterdag 13 juni 2015, 13:00

Geen politiebegeleiding voor Kleine Tour

STEENBERGEN – De Kleine Tour moet het komende zomer tijdens de etappes stellen zonder de gebruikelijke politiebegeleiding en dat baart het bestuur van de organisatie ernstige zorgen. Het jaarlijks terugkerende verzoek voor een motoragent die vooraan de karavaan rijdt is tot grote verbazing van voorzitter Wim Roovers afgewezen. ,,Het gaat om de veiligheid van meer dan tweehonderd kinderen, die is toch wel 25 uur mankracht waard, of niet soms?’’

,,In het verleden kregen we nota bene wel eens meer begeleiding dan waar we om vroegen en nu helemaal niet. Voor ons een onbegrijpelijke keuze. We hebben hiertegen al geageerd bij het college van burgemeester en wethouders, die via de wijkagent lieten weten dat er desondanks niets aan gaat veranderen.’’

‘Vooral tegemoetkomend vrachtverkeer is een risico voor het langgerekte peloton’

Roovers blijft hopen dat het besluit alsnog wordt teruggedraaid, want hij voorziet serieuze problemen. ,,Niet zozeer bij de doorkomsten in de bebouwde kom, dat lukt allemaal wel, maar zodra je echt de openbare weg daarbuiten op gaat, wordt het gevaarlijker. Dan krijg je immers te maken met tegemoetkomend verkeer, waarbij vooral vrachtwagens een risicofactor zijn voor het langgerekte peloton.’’

,,Een motoragent heeft al rijdende de bevoegdheid om voertuigen aan de kant te zetten. Wij hebben zelf zo’n vijftien motor- en scooterrijders die wegen afzetten en het verkeer regelen, maar zij mogen dit alleen als ze stilstaan. Wat moeten we dan doen? Hele weggedeeltes over een afstand van enkele kilometers afsluiten?’’

‘Wij moeten de veiligheid van alle deelnemers waarborgen’

,,Het staat in onze vergunning dat wij de veiligheid van alle deelnemers moeten waarborgen, daar zijn we natuurlijk ook voortdurend mee bezig, maar dat wordt ons op deze manier wel erg moeilijk gemaakt. We zijn nog in beraad hoe dit probleem op te lossen, de beste optie is en blijft echter een motoragent vooraan de karavaan.’’

,,Ik heb de voorbije jaren vanuit de eerste wagen gezien hoe goed dat werkt, dus waarom afschaffen? Dit is echt een zorgwekkende situatie, want wat als er hierdoor een ernstig ongeluk zou gebeuren? Daar moet je toch niet aan denken! Bij deze doen we dus nogmaals een dringend beroep op zowel B en W als de politie. We hopen van harte dat zij op hun eerdere beslissing terug zullen komen.’’

Uit de Steenbergse Courant