Afbeelding
vrijdag 15 mei 2020, 13:00

Basisscholen draaien hun eerste week na wekenlange sluiting

STEENBERGEN – Waar kinderen na de zomervakantie meestal uitgelaten het schoolplein oprennen, was het weerzien afgelopen maandag na al die weken behoorlijk anders. De poort ging bij de meeste scholen open voor de helft van de leerlingen en ouders waren niet welkom op het schoolplein of in het schoolgebouw. Maar de leerkrachten waren vooral opgelucht dat ze hun kinderen na weken van digitaal contact weer in levenden lijve konden zien. Hoewel het nieuwe rooster wennen is voor ouders, leerlingen en scholen, lijkt iedereen zich goed aan te passen.

De opdracht vanuit de overheid is dat kinderen de helft van de tijd onderwijs krijgen. De scholen mogen zelf bepalen hoe ze dat invullen, al wordt de voorkeur gegeven aan hele dagen om zo de verkeersbewegingen zoveel mogelijk te beperken. Op basisschool Maria Regina, die samen met andere partners zoals de kinder- en peuteropvang brede school Het Podium vormt, werken ze met twee roosters. De ene groep leerlingen gaat op maandag en donderdag naar school en om de week de woensdag erbij. De andere helft mag op dinsdag en vrijdag en de woensdag op dezelfde manier. De leerlingen gaan via verschillende ingangen naar binnen zodat er geen grote groepsvorming ontstaat. “We hebben met ons team een plattegrond gemaakt en gekeken hoe we het allemaal het beste konden verspreiden. We hebben er nu twee dagen opzitten en het verloopt eigenlijk allemaal redelijk gedisciplineerd en gemoedelijk. De tussenschoolse opvang die normaal gesproken door vrijwilligers wordt gedraaid is niet open. Daarom eten de kinderen hun boterham in de klas bij de leerkracht, maar daar heb ik ook nog geen klachten over gehad”, vertelt directeur Eric Graafmans.

Dranghekken en sorteervakken

Maar de school heeft de ouders en leerlingen wel een handje geholpen als het gaat om de discipline om 1,5 meter afstand te houden. Ouders met kleuters worden langs dranghekken geleid en door middel van krijtstrepen op afstand van elkaar gehouden. Die hekken werden na een telefoontje met de ‘buren’, het gemeentehuis, snel geregeld. Als verrassing had de gemeente een spandoek aan de hekken gehangen om de kinderen welkom te heten.
Meelopen tot in de klas is er niet bij en dus moet er in een speciaal vak voor het hek afscheid worden genomen waarna de kleuter naar zijn of haar eigen juf mag lopen in het desbetreffende vak. Per groep gaan ze daarna naar binnen. Deze onwennige situatie zorgt hier en daar voor een traan bij de allerkleinsten, maar de meeste ouders die in de rij staan, vinden het allemaal goed geregeld. “Voor mijn zoon is het zijn eerste dag, maar hij weet niet beter dan dat het op deze manier gaat, dus ik verwacht geen probleem.” Een andere moeder valt haar lachend bij dat het wel iets wegheeft van een rij bij een pretpark.

Kleuters helpen elkaar

Juf Sanne Pijnen staat met haar kleuterklas in haar ‘vak’ te wachten tot de groep compleet is. “Eigenlijk is iedereen heel snel gewend. Hoewel het eigenlijk onmogelijk is om bij kleuters afstand te houden, probeer ik het vaak op te lossen door de kinderen elkaar zo veel mogelijk te laten helpen. Daar leren ze ook nog van. Maar als er veters gestrikt moeten worden dan help je natuurlijk.” Ook Claudia de Groen, die helaas nog geen muziekles mag geven maar als ‘gewone’ juf een dagje komt invallen, relativeert de situatie. “Ik ga ervan uit dat iedereen gezond is, want anders zouden ze niet naar school komen. En maar gewoon veel handen wassen.”

Pius X kiest voor elke dag naar school

Er zijn ook scholen waar gekozen is voor een andere opzet. Zo werkt de Welbergse basisschool Pius X met een rooster waarbij de onderbouw ’s ochtends naar school gaat en de bovenbouw ’s middags. Hoewel maar een klein percentage van alle scholen op deze manier is gestart, heeft het schoolbestuur er wel goede redenen voor. “Wij hebben vooral gedacht vanuit het belang van onze leerlingen. We willen graag elke dag alle kinderen zien zodat ze van de leerkracht de instructie kunnen krijgen en de verwerking voor een deel thuis kunnen maken. Ook komen ze op deze manier weer in een ritme en zien ze al hun vriendjes en vriendinnetjes weer. In totaal hebben drie ouders kritisch op deze aanpak gereageerd, en met hen is uitgebreid contact geweest om het te bespreken.”
Yvonne Markestein, lid van de MR van de school, heeft vooraf meningen bij ouders gepeild over wat de meeste ideale oplossing zou zijn wat betreft de invulling van de schooluren. “Die meningen liepen uiteen. Maar we staan als MR nog steeds achter dit advies. Bij een kleine school als de Pius X speelt ook de kwestie van verkeersstromen niet. Volgende week gaan we met de school een eerste evaluatie doen.”

Foto: Bij de Steenbergse basisschool Maria Regina zijn dranghekken geplaatst en vakken op de grond getekend om ervoor te zorgen dat ouders voldoende afstand houden van elkaar als ze hun kind komen brengen.

Door: Nicole van de Donk

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Uit de Steenbergse Courant