’30 kilometer per uur moet gewoonte worden op zulke wegen’

STEENBERGEN – Wethouder Cors Zijlmans heeft zich tegenover bewoners van de Burgemeester Van Loonstraat bereid verklaard om de komende tijd serieus te bekijken welke maatregelen mogelijk zijn om de snelheid van het verkeer verder terug te dringen op de eind vorig jaar gereconstrueerde weg.

Sterker nog: er is al een tweede verkeersinformatiebord (smiley) geplaatst en Zijlmans staat zeker niet onwelwillend tegen nog meer ‘kleine’ ingrepen die ervoor kunnen zorgen dat de aanwonenden minder overlast ondervinden van de nieuwe situatie.

In juni zal er een terugkoppeling zijn met de bewoners, die twee weken terug en afgelopen woensdag in twee verschillende ‘comités’ een overleg hadden met de wethouder.

Over enkele maanden verwacht Zijlmans de resultaten te kunnen presenteren van de verkeerstellingen die met behulp van de smiley’s worden gehouden. ,,Dan weten we zeker of de verkeersintensiteit ook echt is toegenomen, of dat het alleen mar drukker lijkt door de herinrichting,’’ aldus de wethouder.

Uit metingen is volgens hem tot nu toe gebleken dat de gemiddelde snelheid halverwege de Burgemeester Van Loonstraat op 37 km/u ligt. Richting de Kade is dat zo’n 42 km/u.

,,Valt op zich mee dus, al heb je natuurlijk wel uitschieters, vooral op de momenten dat het rustig is,’’ stelt Zijlmans. Waarmee hij er zich er absoluut niet van af wil maken. ,,Het besef moet erin komen dat je op zulke weken echt niet harder dan 30 mag. Het moet een gewoonte worden. Vaak heb je er geen notie van dat je te hard rijdt, want je zit zo aan de 40, daar maken we ons allemaal schuldig aan. Die smiley’s helpen wel om dit te veranderen. Als je ermee geconfronteerd wordt, neem je vanzelf gas terug.’’

Bij de bewoners, namens wie Cindy de Ron aan Zijlmans 70 handtekeningen overhandigde om hun verzoek tot maatregelen te onderstrepen, is begrip voor het feit dat de gemeente de Burgemeester Van Loonstraat niet nogmaals helemaal gaat herinrichten.

,,Hoeft ook niet, want het is mooi geworden, zonder meer. Maar ook gevaarlijker. Er rijdt nu meer landbouwverkeer dan ooit en da’s op zich geen ramp, als ze zich maar aan de snelheid houden,’’ aldus De Ron.

Of wegversmallingen tot de mogelijkheden behoren, kan Zijlmans op dit moment nog niet zeggen. ,,We hebben ook gesproken over de breedte van de weg en over de plateaus, die niet zo hoog zijn in verband met de bussen, dat was een compromis. Schijnbaar hebben de bewoners toch last van trillingen, dat heeft waarschijnlijk alles te maken met de leeftijd van de huizen. Dus moeten we ook goed kijken hoe we daarmee omgaan.’’